جمعه , 31 فروردین 1403 - 9:15 قبل از ظهر

کاشانی اعلام کرد: هدف‌گذاری برای تولید 30 درصد تولید تخم مرغ در قالب زنجیره‌

🔸رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار میهن با اشاره به مزایای تولید و توزیع تخم مرغ در قالب زنجیره از هدف‌گذاری برای تولید 30 درصد از تخم مرغ کشور در قالب زنجیره خبرداد.
🔸حمید کاشانی سیستم توزیع سنتی تخم‌مرغ را مانعی برای بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از کاهش قیمت این محصول اعلام کرد و به خبرنگار ایانا گفت: توزیع تخم‌مرغ در ایران هنوز به روش سنتی انجام می‌شود و این سبب شده در شرایطی کنونی که قیمت تخم‌مرغ در واحد تولیدی با کاهش روبرو است و قانون اجازه عرضه آن با قیمت مصوب را مراکز عرضه داده است؛ در عمل مصرف‌کننده از این کاهش قیمت بهره‌مند نشود.
🔸وی توضیح داد: در حال حاضر تنها در مراکز فروش عمده تخم مرغ و یا میادین میوه و تره بار و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تخم‌مرغ با قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود و توزیع خرد و مویرگی تخم مرغ از این قاعده تبعیت نمی‌کند.
🔸کاشانی ادامه داد: راهکار تجربه شده این مشکل در دنیا، تقویت زنجیره‌های تامین و تولید هر محصول است. امروز زنجیره‌های تولید تخم‌مرغ چیزی درحدود ۱۵ درصد از سهم تولید را به خود اختصاص داده‌اند. این روند باید تقویت شده و تمام مراحل پیش‌تولید، تولید و توزیع از طریق زنجیره انجام شود تا در شرایطی مانند شرایط فعلی، مصرف‌کننده نیز بتوانند از کاهش قیمت‌ها متنفع شود.
🔸رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار میهن افزود: در سیستم توزیعی که امروز در اختیار داریم، به دلیل وجود واسطه‌های غیر ضرور، توزیع سنتی و عدم شفافیت سیستم توزیع در خرده فروشی‌های سطح شهرها، قیمت فروش تخم‌مرغ از نرخ مصوب پایین‌تر نمی‌آید.
🔸وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایانا که آیا بر اساس تفاهم‌نامه با وزارت جهاد کشاورزی این اتحادیه مسئولیت توزیع تخم مرغ را بر عهده ندارد، گفت: این اتحادیه، به میزان نیاز کشور، تخم مرغ را با نرخ مصوب تولید و در سطح کلان، بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار که امکان نظارت بر قیمت آنها وجود دارد، تامین و توزیع می‌کند. ولی قیمت خرده فروشی‌ها که بیش از ۴۰۰ هزار واحد صنفی عرضه مواد غذایی را شامل می‌شود غیر قابل کنترل است.
🔸کاشانی بیان کرد: هدف‌گذاری ما این است که تا پایان امسال حداقل ۳۰ درصد از تخم‌مرغ کشور در قالب زنجیره تولید شود. این هدف دست یافتنی است و در صورتی که این اتفاق محقق شود بسیاری از این مسائل قابل حل خواهد بود. مفهوم زنجیره این است که بتواند کالای تولیدی خود را به دست مصرف کننده رسانده و زیرساخت لازم برای توزیع مویرگی محصول خود را فراهم کرده باشد.
🔸وی گفت: در حال حاضر قیمت فروش تخم‌مرغ در واحد تولیدی به ازای هر کیلو حدود ۴۰ هزار تومان و 7 هزار و 300 تومان زیر قیمت مصوب است.
🔸کاشانی دلیل این افت قیمت را ورود به فصل گرم، افزایش تولید 10 درصدی نسبت به سال قبل با هدف صادرات و ایجاد وقفه در صادرات تخم مرغ دانست.
شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   سقف قیمت ارزی کالاهای اساسی و نهاده ها در ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ ابلاغ شد +جدول قیمت ها

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

ضرورت خرید و جمع آوری ۳۰ هزارتن تخم مرغ مازاد

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به شرایط تولید، خرید و جمع آوری ۳۰ …