جمعه , 10 فروردین 1403 - 4:18 بعد از ظهر

دردسرهای عدم تامین ارز برای ترخیص نهاده‌های دامی

یک فعال صنفی گفت: عدم تامین به موقع ارز برای ترخیص کالا موجب شده تا ۱۰ درصد از کل نهاده های دامی که به صورت اعتباری ترخیص شده اند در معرض فساد قرار بگیرد.
سید جلال طیبا طیبا با بیان اینکه عدم تأمین به موقع ارز برای ترخیص کالا موجب شده تا ۱۰ درصد از کل نهاده‌های دامی که به صورت اعتباری ترخیص شده‌اند در معرض فساد قرار بگیرد، گفت: تبعات چالش‌های ارزی همواره از سوی تأمین کنندگان کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه راهکار جدی برای رفع این معضل اندیشیده نشده است.
وی افزود: یکی از تبعات عدم تأمین به موقع ارز این است که اعتبار تجار ایرانی در عرصه بین‌المللی به دلیل عدم تسویه حساب به موقع مخدوش می‌شود.
عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ادامه داد: نبود امکان تخلیه به موقع بار و افزایش هزینه دموراژ برای واردکنندگان، عدم خرید به موقع کالا با کیفیت بالا و قیمت پایین و افزایش هزینه‌های انبارداری برای واردکنندگان از تبعات تأمین نشدن به موقع ارز برای ترخیص نهاده‌های دامی محسوب می‌شود.
طیبا طیبا با اشاره به همراهی واردکنندگان با مسئولان برای عرضه اعتباری کالا و تلاش برای جلوگیری از ایجاد کمبود نهاده‌های دامی در بازار تصریح کرد: واردکنندگان نهاده‌های دامی ترخیص اعتباری ۹۰ درصدی کالا را پذیرفتند اما عدم تأمین به موقع ارز موجب شده تا امکان خروج ۱۰ درصدی باقی مانده کالا از انبار و گمرکات مهیا نباشد.
این مقام مسئول صنفی خاطرنشان کرد: اگر ارز برای ترخیص کامل نهاده‌های دامی به موقع تأمین نشود بدون تردید ۱۰ درصد باقی مانده تمامی محموله‌هایی که به صورت اعتباری ترخیص شده‌اند به دلیل افزایش دمای هوا در معرض فساد و کاهش کیفیت قرار می‌گیرند که این امر هزینه‌های مضاعفی را به واردکنندگان تحمیل می‌کند.
طیبا طیبا متذکر شد: با توجه به اینکه قیمت جهانی نهاده‌ها افزایشی است اگر مشکلات واردکنندگان برطرف نشود و تخصیص ارز برای ترخیص ۱۰ درصد باقی مانده نهاده‌های دامی از انبارها صورت نگیرد شاهد افزایش هزینه‌های تأمین معیشت مردم برای مسؤولان خواهیم بود.
عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران اضافه کرد: ترخیص ۹۰ درصدی نهاده‌های دامی در شرایطی صورت می‌گیرد که فعالان اقتصادی این اقلام را بدون دریافت ارز از دولت و با اعتبار خود نزد فروشنده خارجی وارد کرده‌اند و به منظور جلوگیری از کمبود کالا اقدام به عرضه آنها می‌نماید.
این فعال صنفی گفت: با توجه به تأمین کالا با استفاده از اعتبار تاجران ایرانی لازم است تا مسؤولان نیز با اتخاذ تصمیمات مناسب امکان ترخیص ۱۰۰ درصدی کالا را مهیا کنند تا نهاده‌های دامی که به بنادر کشور رسیده‌اند، فاسد نشوند.
عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران خاطرنشان کرد: در ترخیص اعتباری کالا هیچ ارزی به واردکننده پرداخت نمی‌شود و واردکنندگان چند ماه پس از عرضه کالا از طریق سامانه بازارگاه؛ ارز دریافت می‌کنند.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   قیمت روز تخم مرغ تاریخ 1401/02/11

منبع: itpnews

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …