پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 2:04 بعد از ظهر

افت شدید قیمت دانه های روغنی و گندم/ 2 عاملی که قیمت‌های جهانی را پایین کشید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت انواع محصولات اساسی در آخرین روز کاری این هفته بازارهای جهانی با کاهش شدید مواجه شد و شاید از معدود روزهایی بود که همه کالاهای مهم از قیمت‌های قبلی عقب نشینی کردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ:، در آخرین روز کاری هفته گذشته، قیمت دانه های روغنی تا 26 دلار در یک روز کاهش قیمت داشت، قیمت گندم بیش از 6 دلار در یک روز با افت قیمت مواجه شد، قیمت ذرت هم که به عنوان خوراک دام استفاده می شود نزدیک به یک دلار کاهش قیمت را تجربه کرد، گیاه روغنی کانولا هم 5.5 دلار کاهش قیمت داشت.

قیمت کالاهای اساسی که با شروع جنگ روسیه و اوکراین و پیش از آن به واسطه شیوع بیماری کرونا جهش قیمتی داشت این روزها کاهش قیمت دارد و در این میان 2 دلیل عمده در این باره قابل بحث است.

نخست اینکه هفته گذشته روسیه و اوکراین، برای ادامه صادرات از بندر دریای سیاه توافق کردند.

سه روز پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، تنها یک روز پیش از پایان ضرب‌الاجل توافق‌نامه کریدورغلات دریای سیاه بین روسیه و اوکراین، از تمدید این قرارداد به مدت دو ماه دیگر خبر داد.

قرارداد انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه که ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲، با میانجی‌گیری سازمان ملل و ترکیه به منظور انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین در استانبول امضا شده بود، یک بار در نوامبر به مدت ۱۲۰ روز، و دو ماه پیش به مدت ۶۰ روز دیگر تمدید شده بود.

در توافق‌ کریدورغلات دریای سیاه، طرفین متعهد ‌شدند که گذرگاه‌های دریایی امنی به وجود بیاید تا امکان تردد کشتی‌های تجاری در دریای سیاه فراهم شود و دو طرف مخاصمه نیز، بی‌طرفی کشتی‌های در حال تردد در این کریدور را به رسمیت بشناسند.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   قیمت روز تخم مرغ تاریخ 1400.08.22

دلیل دوم اینکه برداشت غلات در برخی کشورها آغاز شده و در واقع عرضه به بازارهای جهانی افزایش یافت و این  عاملی برای کاهش قیمت شده است.

بنابراین امنیت غذایی جهان اکنون با چالش جدی مواجه است و در انتظار شرایط بهتر در روزهای آینده است که اولا صادرات از بندر دریای سیاه تداوم داشته باشد ثانیا کشورها طبق قانون تجارت جهانی به جای بستن مرزهای خود به روی صادرات، اجازه دهند انتقال آسان کالاها از کشورهای تولید کننده به سمت مصرف کننده در جریان باشد.

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …