پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 3:57 بعد از ظهر

اصلاح نژاد راهی برای پایان دادن به کشتار جوجه های نر

محققین با کمک ویرایش ژن موفق شدند تا بچه موش های تک جنسیتی به وجود آورند آن ها بر این باورند که با کمک این اکتشاف قادر خواهند بود زندگی طیور را بهبود بخشند.
از آنجاییکه در دامپروری و مرغداری دام یا طیور ماده بیشتر مورد استفاده و کاربرد هستند این اصلاح ژن بسیار سودمند خواهد بود و دیگر شاهد کشتار طیور نر پس از به دنیا آمدن نخواهیم بود.
در این شیوۀ جدید، محققین تنها کمی پس از لقاح با استفاده از ژن دوبخشی آن جنسیتی که نمی خواهند را غیرفعال می سازند تا آن جنسیت مطلوب رشد کند.
دکتر پیتر اِلیس مدرس و سخنران ژنتیک و تولیدمثل در دانشگاه کنت در این خصوص اظهار داشت: “پیامدهای این دستیافت برای رفاه حال دام بسیار گسترده خواهد بود به شرطی که اصول اخلاقی و قانونی آن در نظر گرفته شود. سالانه بین 4 تا 6 میلیارد جوجه در صنایع طیور جهان کشته می شود. بنابراین می توان با استفاده از علم، کاری کرد تا پس از به دنیا آمدن جوجه ها و در حالی که سیستم عصبی آنها درد را می فهمد آنها را نکشیم.”
دانشمندان در حال حاضر در حال رای زنی با مؤسسۀ Roslin در ادینبرگ اسکاتلند هستند که در زمرۀ مراکز پیشتاز دنیا در زمینۀ اصلاح ژنتیک دام است تا این مطالعات آزمایشی را به مرحلۀ عمل برسانند.
دولت انگلستان در حال حاضر با عملی شدن طرح اصلاح ژنتیک در بخش دام و طیور موافق است.
شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   مازاد تولید تخم‌مرغ تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …