شنبه , 1 اردیبهشت 1403 - 8:49 قبل از ظهر

کاهش تولید و افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار مشهد

خراسان رضوی بعد از آرام گرفتن قیمت مرغ در بازار این بار نوبت تخم‌مرغ رسیده است تا قیمت‌های جدیدی از خود در بازار ثبت کند؛ خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر حاکی از افزایش قیمت تخم‌مرغ است. مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا از خرده فروشی‌های سطح شهر مشهد حاکی از افزایش قیمت هرشانه ۳۰ عددی تخم مرغ به حدود ۴۰ هزارتومان است. در حال حاضر تخم‌مرغ ۳۰ درصد به صورت غیر رسمی گران‌تر از قیمت مصوب یعنی کیلویی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود. البته در برخی نقاط شهر نوساناتی نیز وجود دارد.

به گفته مسئولین امر میزان جوجه‌ریزی در خراسان رضوی طی ۵ ماهه ابتداء سال جاری کاهش داشته زیرا در این مدت از ظرفیت تولید در استان به دلایل مختلف حدود ۳۲ درصد کاسته شده است. به گفته آن‌ها آخرین قیمت مصوب تخم‌مرغ مربوط به دی ماه سال ۹۹ و به قیمت ۱۴ هزار تومان درب مرغداری بوده است. از آن زمان تا امروز قیمت نهاده‌های دامی ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش داده است. از طرف دیگر قیمت جوجه یک روزه، هزینه حمل‌و نقل، هزینه‌ واکسن، هزینه کارگری و … نیز در این مدت رشد کرده است، درحالی که قیمت تمام شده تولید تخم مرغ بیش از قیمت مصوب تعیین شده است. بنابراین این مساله موجب بی‌رغبتی تولیدکنندگان تخم‌مرغ می‌شود.

محمدمهدی یعقوب‌زاده، مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلایل افزایش قیمت تخم مرغ و تولید آن در استان، می‌گوید: خوشبختانه تولید ماهیانه تخم‌مرغ از مصرف آن در استان بیشتر است و نگرانی از نظر تولید تخم‌مرغ در استان وجود ندارد. در حال حاضر روزانه ۳۳۰ تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود.
۳۲ درصد از واحدهای تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی غیر فعال هستند
او ادامه می‌دهد: بیشترین میزان تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی مربوط به سال ۹۸ و ابتداء سال ۹۹ بوده است. تولید تخم مرغ در سال جاری نسبت به اواخر سال ۹۹ ، ۱۰ درصد کاهش داشته زیرا ۳۲ درصد از واحدهای تولید تخم مرغ در استان غیر فعال هستند. در حال حاضر از ۱۱ میلیون و ۴۴۴ هزار قطعه ظرفیت تولید در استان تنها ۷ میلیون و ۷۸۰ هزار قطعه فعال است، یعنی ۶۸ درصد  فعال و ۳۲ درصد غیر فعال است. اگر این ظرفیت ۳۲ درصدی نیز فعال شود تولید تخم‌مرغ در استان افزایش خواهد داشت اما به دلایلی از جمله افزایش قیمت جوجه یک روزه، تامین نهاده، افزایش هزینه حمل‌و نقل و …. این مساله با مشکل مواجه شده است.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   قیمت روز تخم مرغ تاریخ 1400.07.11

سهم خوراک مرغ از هزینه‌های تولید تخم‌مرغ ۴۷ درصد است
مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان می‌کند: سهم خوراک مرغ از هزینه‌های تولید تخم مرغ ۴۷ درصد است که به آن ارز یارانه‌ای تعلق می‌گیرد و ۵۳ درصد دیگر هزینه تولید مربوط به هزینه‌هایی از جمله واکسن، سوخت، هزینه کارگری و … است، بنابراین تورم در افزایش ۵۳ درصد باقی مانده هزینه تولید تاثیرگذار است. به همین دلیل تولید تخم‌مرغ در طی پنج ماه اخیر نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

یعقوب زاده درباره میزان جوجه‌ریزی برای پرورش جوجه پولت در استان می‌گوید: در سال قبل به طور متوسط در ماه ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی صورت می‌گرفت ولی در حال حاضر به طور متوسط ۳۵۰ هزار قطعه در ماه جوجه‌ریزی انجام می‌شود زیرا جوجه یکروزه  به دلیل کاهش مرغ مادر در بازار کم شده و تحریم‌ها بر واردات مرغ مادر تاثیرگذار بوده است. در ۵ ماهه ابتداء سال جاری در استان یک میلیون و ۶۰۰ قطعه جوجه‌ریزی پولت انجام شده است.

در آبان و آذر امسال کمبود جوجه تخم‌گذار کاهش یافته و تولید افزایش پیدا می‌کند
وی ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که واحدهای غیرفعال در استان فعال شوند. برای حل این مشکل تخم نطفه‌دار آماده برای پرورش جوجه پولت به کشور وارد شده است. پیش‌بینی می‌شود در آبان و آذر امسال کمبود جوجه تخم‌گذار کاهش یافته و تولید افزایش پیدا کند. از ابتداء سال بیش از ۳۰۰۰ تن تخم مرغ در فصل گرم به افغانستان صادر شد. هم اکنون تولید تخم‌مرغ در حال تعادل است  و ذخیره‌سازی تخم مرغ را نیز انجام شده و در کشور مازاد تولید تخم‌مرغ داریم.
همچنین سید حسین موسوی‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی به تازگی در گفت‌وگو با ایسنا با تایید افزایش قیمت هر شانه تخم مرغ در خصوص وضعیت تولید تخم‌مرغ در استان عنوان می‌کند: آخرین باری که دولت نرخ تخم‌مرغ را تعیین کرد، در دی ماه سال ۹۹ و به قیمت ۱۴ هزار تومان درب مرغداری بوده است که متاسفانه یک نرخ‌گذاری غیرکارشناسی، دستوری و سیاسی بود.
او ادامه می‌دهد: این اتفاق موجب کاهش انگیزه برای مرغداران شد و تعداد زیادی از آن‌ها به کشتار مرغ‌ پرداختند. سپس آمار میزان مرغ‌تخم‌گذار به شدت کاهش پیدا کرد.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن: صادرات تخم مرغ ممنوع شد

قیمت نهاده‌های مرغ ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش داشته است
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با بیان عوامل موثر در افزایش قیمت تخم‌مرغ عنوان می‌کند: از ابتداء سال جاری نرخ حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرده، همچنین دولت قیمت نهاده‌های مرغ را ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش داد، قیمت داروها و واکسن‌ها نیز روند صعودی را طی کرده و از طرفی نرخ حمل و نقل جاده‌ای نیز افزایش چشمگیری داشته است. این عوامل تاثیر مستقیم و بسزایی در قیمت تمام شده تخم‌مرغ دارند.

موسوی نژاد ادامه می‌دهد: اما متاسفانه دولت گذشته کماکان بر عدم‌ افزایش نرخ تخم‌مرغ مقاومت می‌کرد و در نهایت، در خرداد ماه یا تیر ماه سال جاری وزارت جهاد کشاورزی پس از برگزاری جلسات متعدد افزایش قیمت تخم‌مرغ را برای فروش از درب مرغداری به ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان پذیرفت و به سازمان صنعت‌، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار کشور اعلام کرد.
او خاطرنشان می‌کند: مسئولان مرتبط به این موضوع در دولت قبلی زیر بار افزایش قیمت‌ها نرفتند، دولت جدید باید هرچه زودتر درمورد نرخ تخم‌مرغ تصمیم‌گیری کند تا تکلیف نهاده‌های نظارتی و مرغداران روشن شود.

تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی، نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی تصریح می‌کند: اگر هزینه‌ها بیش‌ از اینکه تا کنون رقم خورده است افزایش پیدا نکند، تا پایان سال جاری هزینه تمام شده ثابتی را برای تولید تخم‌مرغ خواهیم داشت. در ۶ ماه دوم سال و به علت کاهش دمای هوا، مصرف تخم‌مرغ افزایش پیدا می‌کند و متاسفانه تولید تخم‌مرغ در سطح استان نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است. تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی، در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است و در سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه در سال ۹۹، شاهد کاهش ۲۵ الی ۳۰ درصدی تولید تخم‌مرغ بوده‌ایم.
درحال حاضر از ۱۲ میلیون ظرفیت مرغداری‌های استان، ۷.۵ میلیون فعال است

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   معاون وزیر اقتصاد: محموله ذرت آلوده دپو شده در بندر امام، از کشور خارج می‌شود

موسوی‌نژاد می‌گوید: درحال حاضر از ۱۲ میلیون ظرفیت مرغداری‌های استان، ۷.۵ میلیون فعال است و باقی مانده ظرفیت به دلیل گرانی نرخ دان مرغ و نگرانی مرغدار بابت تامین خوراک مرغ به‌کار گرفته نمی‌شود. تمام این موارد موجب آن شد که تولید در سطح استان روند کاهشی را طی کند.
او عنوان می‌کند: اکنون تامین نهاده به ثبات رسیده است، اما تنها نکته این است که با ایجاد سامانه بازارگاه و متصل شدن این سامانه به بانک کشاورزی، انتظار می‌رفت که حمایت اجرایی این سامانه نیز بیش از پیش باشد، اما متاسفانه تعداد محدود کارشناسانی که در این سامانه فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند پاسخگوی جمعیت زیادی از تولید کننده،دامدار،مرغدار و… باشند.

همچنین امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید عرضه تخم‌مرغ  بالاتر از قیمت مصوب در مشهد می‌گوید: تخم مرغ جزو کالاهایی است که  قیمت آن در کارگروه تنظیم  بازار کشور تعیین می‌شود.
وی ادامه می‌دهد:  قیمت مصوب تخم‌مرغ در سطح عرضه در بخش عمده ‌فروشی و خرده فروشی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است و اگر تخم‌مرغ بالاتر از قیمت مصوب به فروش برسد با آن برخورد خواهد شده و پرونده به  سازمان تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد با اشاره به اثرات قیمت در حلقه‌های تولید تا توزیع تصریح می‌کند: در  صورتی که حلقه‌ها در سطح شبکه تولید قیمت مصوب را رعایت نکنند مسلما در سطح  توزیع  قیمت  بالاتر خواهد رفت.

در حال حاضر تخم مرغ ۳۰ درصد گرانتر از قیمت مصوب در سطح  بازار عرضه می‌شود
دلداری عنوان می‌کند: متاسفانه در حال حاضر تخم مرغ ۳۰ درصد گرانتر از قیمت مصوب در سطح  بازار عرضه می‌شود و فروشندگان علت این امر را خرید با  قیمت بالاتر عنوان می‌کنند. در یک هفته اخیر تعداد ۶۲ پرونده گرانفروشی تخم‌مرغ تنظیم شده که ارزش ریالی آن‌ها ۵۷ میلیون ریال است.

با توجه به اینکه به ماه‌های سرد سال نزدیک می‌شویم به تبع مصرف تخم‌مرغ در این فصل‌ها نیز افزایش خواهد داشت، بنابراین به نظر می‌رسد که باید برنامه‌ریزی صحیحی در زمینه تولید و نظارت کافی در خصوص توزیع انجام شود. به گفته کارشناسان قیمت یک مولفه اقتصادی است که برای پایین آوردن آن باید شرایط کافی مهیا باشد.

منبع: itpnews

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

ضرورت خرید و جمع آوری ۳۰ هزارتن تخم مرغ مازاد

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به شرایط تولید، خرید و جمع آوری ۳۰ …