جمعه , 31 فروردین 1403 - 11:00 قبل از ظهر

مراقب بیماری آنگارا باشید

 

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی کردستان به مرغداران استان هشدار داد که به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنگارا (التهاب حاد ویروسی کبد در طیور)، اقدامات لازم را هر چه سریعتر انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛ به نقل از ایرنا، صابر صلواتی اظهار داشت: دامپزشکی کردستان در همین زمینه ۷۲۱ پیامک برای صاحبان مرغداری های استان ارسال کرده و از آنها خواسته است جوجه را از مزارعی تهیه کنند که دو بار واکسن بیماری آنگارا را تزریق کرده اند.

آنگارا یک بیماری نوظهور در کشور است که در صورت شیوع، آمار بالایی از ابتلا و تلفات داشته و به سرعت منتشر می شود و سال گذشته ۶ کانون این بیماری در استان شناسایی و با آن مقابله شد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی کردستان با بیان اینکه این بیماری در جوجه های گوشتی سه تا پنج هفته شیوع پیدا می کند، افزود: بیماری آنگارا واکسن و درمان خاصی ندارد و تنها باید مرغداران اصول امنیت زیستی از جمله خودداری از تهیه جوجه از منابع نامطمئن، عدم جوجه ریزی اضافه بر ظرفیت سالن ها، واکسیناسیون مرغ مادر، رعایت دقیق ضوابط امنیت زیستی و کنترل ترددها، ممنوعیت زنده فروشی مرغ در پایان دوره، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن و گزارش سریع موارد مشکوک در تلفات به منظور پیشگیری از وقوع بیماری به شبکه های دامپزشکی را حتما و با دقت رعایت کنند.

 

صلواتی با بیان اینکه این بیماری و ویروس نسبت به شرایط محیطی مقاوم است، تاکید کرد: این بیماری در صورت نادیده گرفتن اصول بهداشتی و قرنطینگی، تلفات بالایی را به همراه دارد.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   زیرساخت‌های بازارگاه در اراک ایجاد شود

وی افزود: این ویروس نسبت به شرایط محیطی مقاوم بوده و قابلیت ماندگاری برای دوره‌های بعدی جوجه ریزی را نیز دارد و چون درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد لذا رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی تاکید کرد: این بیماری مختص طیور است و نگرانی از حوزه بهداشت عمومی و انتقال آن به انسان وجود ندارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار واحد دامی، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است.

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

ضرورت خرید و جمع آوری ۳۰ هزارتن تخم مرغ مازاد

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به شرایط تولید، خرید و جمع آوری ۳۰ …