پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 1:17 بعد از ظهر

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور در گفت‌وگو با روستانیوز: دولت و مجلس بدون مشورت با تشکل‌ها و برنامه‌ریزی مناسب ارز دولتی را حذف کردند

به گزارش روستانیوز، مهدی پورسمر اظهار داشت: باوجود این‌که بارها اعلام کردیم که حذف این ارز باید به‌صورت تدریجی و بدون ایجاد تنش انجام گیرد، اما دولت و مجلس بدون مشورت با تشکل‌ها و برنامه‌ریزی مناسب این تصمیم را گرفتند.

وی در پاسخ به این‌که در این شرایط باید چه اقداماتی توسط دولت انجام گیرد، بیان کرد: در ابتدا دولت باید معادل ریالی بارهای مالکان، ارز با قیمت تمام‌شده پرداخت کند و در ادامه این بارها برای عرضه و فروش راهی بازار ‌شود.

وی گفت: در مرحله دوم اختصاص ارز ترجیحی به کنجاله سویا را قطع کنند تا افراد کنجاله سویای خود را با قیمت ارز آزاد در بازارگاه به فروش برسانند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور با اشاره به عدم وجود سرمایه در گردش کافی برای مرغداران بیان کرد: باید معادل افزایش قیمت کنجاله سویا مابه‌التفاوت آن را از طریق ارز ترجیحی برای تأمین سرمایه در گردش به مرغدار بدهند؛ درنتیجه مرغدار متناسب با افزایش قیمت کنجاله سویا، می‌تواند قیمت مرغ خود را افزایش دهد.

پورسمر با اشاره به کاهش توان مالی مردم افزود: باید برای تأمین اقلام پروتئینی مبلغ مناسبی در قالب کارت به مصرف‌کننده داده شود. از سوی دیگر باید به مرغدارانی که ذرت را به‌صورت آزاد می‌خرند، یارانه لازم جهت تأمین سرمایه در گردش بدهند و تمام این اقدامات می‌تواند در مدت‌ شش ماه و بدون وارد شدن آسیب به تولیدکننده و مصرف‌کننده اتفاق بیفتد.

وی گفت: سال آینده در صورت عدم انجام این اقدامات، با افزایش شش برابری حجم نقدینگی موردنیاز واردکنندگان برای تهیه مواد اولیه و درنتیجه کمبود آن مواجه خواهیم شد.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   قیمت روز تخم مرغ تاریخ 1401/05/08

پورسمر در مورد قیمت تمام‌شده مرغ گفت:  55تا 60درصد قیمت تمام‌شده مرغ مربوط به خوراک آن و مابقی آن هزینه‌های تأمین‌شده با ارز آزاد شامل دارو و… است.

وی ادامه داد: یک مرغ گوشتی در طول دوره پرورش 5/4کیلوگرم دان مصرف می‌کند که 80 تا90درصد آن ذرت و کنجاله سویاست که با نسبت دو به ‌یک (سه کیلو ذرت و یک کیلو کنجاله سویا) به مرغ داده می‌شود.

پورسمر در رابطه با مزیت‌های حذف ارز ترجیحی بیان کرد: درنتیجه حذف ارز چهار هزار و 200تومانی رانت‌هایی که در اثر تفاوت قیمت بین ارز ترجیحی و آزاد وجود دارد، از بین می‌رود و قیمت‌ها متعادل می‌شود. همچنین شاهد افزایش تولید داخلی محصولاتی نظیر ذرت، تخم پنبه، چغندرقند و سورگوم و پایین آمدن قیمت دان مرغ خواهیم بود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور همچنین افزود: قبل از اختصاص ارز ترجیحی گاوداران ذرت و کنجاله سویا به گاوهای خود نمی‌دادند، اما اکنون به دلیل ارزانی قیمت ذرت و ورود بیش از 12میلیون تن ذرت، این نهاده توسط گاوداران خریداری می‌شود و مسلماً با حذف این ارز مصرف ذرت و کنجاله سویا در گاوداری‌ها پایین می‌آید.

وی عنوان کرد: با حذف ارز چهار هزار و 200تومانی و سیستمی شدن کارها، مسائل و مشکلات حاشیه‌ای زیاد بازارگاه نیز برای مرغداران حل خواهد شد و شاهد کاهش تنش‌ها در حوزه نهاده‌های دامی خواهیم بود.

منبع: روستانیوز

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …