پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 6:28 بعد از ظهر

قطره چکانی شدن صادرات تخم مرغ نرخ را در بازار پایین آورده است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی طیور ایران به نقل از بازار بحران های صنعت مرغداری در همه بخش ها از جمله بخش جوجه یکروزه، مرغ گوشتی، مرغ تخمگذار و غیره وجود دارد و همه اهالی این صنعت بزرگ درگیر این مسائل هستند. ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در خصوص وضعیت بازار تخم مرغ به بازار می گوید: متاسفانه دولت قیمت دستوری برای محصولات ما تعیین می کند و با این وجود قیمت دستوری دولت کیلویی ۳۹۵۰۰ تومان است و در بازار میانگین ۳۵ الی ۳۶ هزار تومان است. چون صادرات را هم قطع کرده اند و یا قطره چکانی کرده اند که باعث شده نرخ بازار هم پایین بیاید.

نبی پور با بیان اینکه الان قیمت تخم مرغ درب مرغداری کیلویی ۳۵ تا ۳۶هزار تومان است افزود: علاوه بر این چند هفته است صادرات چند هفته است قطع شده و قطره چکانی صورت می گیرد به طوری که در یک هفته اخیر ۸۰۰تن صادر شده است که رقم بسیار بسیار جزئی است.

وی خاطر نشان کرد: قطع صادرات فقط برای تنظیم قیمت در بازار داخل است و توسط وزارت جهاد کشاورزی اعمال شده است.

نبی پور در پاسخ به این سوال که در این شرایط چه باید کرد، می گوید: وقتی یک جراحی بزرگ می کنند باید فکر مردم هم باشند الان مردم توان خرید ندارند. لذا راهش این است که برای مرغ و تخم مرغ فعلا به مصرف کننده یا تولیدکننده سوبسید بدهند که مردم بتوانند خرید کنند. چون وقتی حقوق ها را اضافه نکرده اند مردم توان خرید ندارند و به تبع تولید کننده و مصرف کننده از بین می روند.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   ده تا پانزده درصد قیمت تمام شده تخم مرغ کرایه حمل و نقل است

وی تصریح کرد: وقتی هزاران میلیارد تومان سود از ناحیه حذف یارانه ها نصیب دولت شده باید بخشی از آن را در جامعه تزریق کنند در غیر اینصورت آینده بدی در پیش رو داریم.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت فعلی نهاده های مصرفی همچون ذرت و کنجاله سویا نیز می گوید: نهاده موجود است و فعلا از طریق بازارگاه در اختیار مرغداران قرار می گیرد اما از یک طرف قیمت ها بالا است و از سوی دیگر نوسان دارد. به طوری که گاهی ذرت کمیاب می شود و گاهی مواقع کنجاله سویا در بازار نیست. از آن طرف وارد کننده ها هم مشکل دارند و این تغییر و تحولات نرخ ارز هم آنها را سردرگم کرده است.

بر اساس این گزارش در حالی بحث تامین نهاده های دامی چالش همیشگی مرغداران است که برخی کارشناسان می گویند به جای خرید نهاده و تبدیل آن به دان در واحدهای مرغداری توسط مرغداران بایستی به خوراک های آماده در این بخش تکیه کرد. به خصوص اینکه طی سالهای اخیر کیفیت خوراک های آماده در سطحی است که همچون خوراک آبزیان، اخیرا راهی بازارهای صادراتی می شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در این خصوص نیز می گوید: در حوزه خوراک آبزیان می دانیم که صادرات وجود دارد و توانسته کیفیت های مد نظر دیگر کشورها را تامین کنند. همچنین در صادرات خوراک آماده دام و طیور هم از نظر کیفی مشکلی وجود ندارد به خصوص اینکه ماده اولیه زیاد داریم. اما در خصوص اینکه چرا مرغداران بخصوص در بخش تخم گذار چندان از خوراک آماده استفاده نمی کنند این است که مرغداران نقدینگی ندارند وگرنه جنس در بازار زیاد است.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   قیمت جدید مرغ و تخم مرغ اعلام شد / کاهش ۲هزار تومانی قیمت‌ها

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …