جمعه , 10 فروردین 1403 - 10:46 قبل از ظهر

فعالیت کارخانجات خوراک دام و طیور با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای مجید جعفری در نشست خبری صبح امروز افزود: در دو سه سال اخیر و با به کارگیری ارز دولتی جفای زیادی به کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان شده چراکه اولویت تخصیص خوراک خام به دامداران و مرغداران بوده است.

وی ادامه داد: در کشور‌های مختلف به هیچ وجه خوراک دام و طیور به صورت مستقیم وارد دامداری‌ها و مرغداری‌ها نمی‌شود بلکه به کارخانجات می‌آیند تا پس از فرآوری در اختیار دامداران و مرغداران قرار گیرد، اما در ایران مخصوصا در دو سه سال اخیر و با تخصیص ارز ترجیحی روند به این صورت نبوده و خوراک به صورت خام وارد دامداری‌ها و مرغداری‌ها شده و سهمیه کوچکی برای کارخانجات دام و طیور اختصاص یافته است.

جعفری گفت: اتحادیه کارخانجات دام و طیور از آزادسازی نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی در خصوص نهاده‌های دامی استقبال می‌کند چراکه گام مثبتی در جهت رفع مشکلات تولید است و با حذف ارز ترجیحی کارخانجات می‌توانند با توجه به افزایش واردات نهاده‌های دامی سهم مورد نیاز خود برای تولید با ظرفیت کامل را دریافت کنند.

وی افزود: این کارخانجات می‌توانند سالانه بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن خوراک دام و آبزیان را به شکل فرآوری شده تولید کنند در حالی که مصرف کل کشور بین ۱۲ تا ۱۷ میلیون تن است و می‌توان این مازاد تولید را برای صادرات به کار گرفت همانگونه که بیش از وجود ارز ترجیحی این صادرات در حال انجام بود.

مدیر کل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه داد: بازدهی خوراک آماده بالاتر از نهاده خام است چراکه کارخانجات خوراک دام نهاده‌های دامی را فرآوری می‌کنند و به این ترتیب این خوراک از هرگونه آلودگی عاری می‌شود و به این ترتیب کیفیت خوراک و راندمان بالا می‌رود.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   اعلام قیمت مصوب تخم مرغ بسته بندی

جعفری گفت: کارخانجات خوراک دام با فرآوری نهاده‌های دامی موجبات افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی این نهاده‌ها را فراهم می‌آورند.

وی افزود: در نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان که از پس فردا آغاز به کار می‌کند سعی بر آن خواهیم داشت که مشکلات کارخانجات را به گوش مسئولان برسانیم و امیدواریم که این موضوع تاثیر بسزایی در افزایش و بهره وری خوراک دام داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …