جمعه , 10 فروردین 1403 - 10:47 قبل از ظهر

زمان لازم برای تولید یک تخم مرغ

زمان لازم برای تولید یک تخم مرغ . زمان لازم برای عبور یک تخم مرغ از اویدو کت در مرغهای مختلف متفاوت است . اغلب مرغها با فاصله ۳۶ – ۲۳ ساعت تخمگذاری می کنند .
اگر زمان بیش از ۲۴ ساعت باشد ، هر تخم مرغ متوالی در روز بعد دیرتر گذاشته می شود و در نتیجه تشکیل زرده تخم مرغ بعدی نیز دیرتر شروع خواهد شد . تخم مرغهایی که در بعداز ظهر تولید می شوند چندین ساعت بیشتر در اویدو کت خواهند بود (نسبت به تخم مرغهایی که قبل از ظهر گذاشته می شوند ). تخم مرغهایی که خیلی دیرتر گذاشته می شوند باعث از بین رفتن ریتم تولید شده و زمان تخمک گذاری را به تعویق می اندازند .زمان تخمک گذاری . مرغهایی که فاز فعال تخمگذاری طولانی تری داشته باشند ، اولین تخم مرغ فاز فعال تخمگذاریشان را در ساعات اولیه روز خواهند گذاشت (یک یا دو ساعت پس از طلوع خورشید یا روشن کردن نور مصنوعی) و تخمک گذاری برای زرده بعدی بلافاصله پس از تولید اولین تخم مرغ در روز بعد و با تاخیری جزئی رخ می دهد .
مرغهایی که فاز فعال تخمگذاری کوتاهتری دارند ، اولین تخم مرغ خود را در ساعات انتهایی روز تولید می کنند ، تخمک گذاری برای زرده بعد کندتر و زمان تاخیر آن هم بیشتر خواهد بود .تولید تخم مرغ در ابتدای تخمگذاری. در طی اولین هفته تخمگذاری بعلت عدم بالانس مکانیزم هورمونی ، تخمک گذاری کاملا بی نظم است . در اغلب موارد فقط دو تا چهار تخم مرغ در یک هفته تولید می شود ، ولی در دومین و سومین هفته تخمک گذاری به حداکثر خود می رسد و در بقیه دوره تخمگذاری هر هفته افت ناچیزی در تخمگذاری رخ می دهد .
تاثیر نور بر تخمک گذاری . نور چه طبیعی و چه مصنوعی یک اثر تحریکی بر غده هیپوفیز دارد و آن را وادار به افزایش ترشح FSH می کند که در مقابل تخمدان هم فعال خواهد شد . مدت و شدت نور هر دو در تخمک گذاری مهم هستند .رفتن به لانه تخمگذاری نشانه تخمک گذاری است . اغلب اوقات ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری ، مرغها در جستجو لانه تخمگذاری بر می آیند ، اغلب دانشمندان تئوری ای بر این اساس دارند که برای تشخیص تخمک گذاری ، به لانه رفتن علامتی بهتر از تخمگذاری است .
حضور یک تخم مرغ کامل در کلواک باعث تحریک مرغ به جستجوی لانه نخواهد شد ، ولی شروع تخمک گذاری بعدی این تحریک را بوجود خواهد آورد . بعضی مرغها تخمک گذاری می کنند اما تخمک به اویدو کت نمی رود ، ولی به هر حال این طیور ۲۴ ساعت بعد در جستجو لانه تخمگذاری بر می آیند .

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   با وجود تحریم‌ها، تنها مرکز تشخیص و بررسی بیماری‌های طیور کشور در مازندران با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد

منبع: itpnews

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

بیماری نیوکاسل در طیور چه علائمی دارد؟

در صورتی که یک یا چند مورد از علائم زیر را در گله طیور خود …