پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 12:44 بعد از ظهر

دکتر آقامیری اعلام کرد: دلیل مقاومت سازمان دامپزشکی در برابر واردات فسفات براساس آمار، کمبود دی کلسیم فسفات نداریم

اختصاصی دامیران؛ دکتر محمد آقامیری اعلام کرد: مقاومت ما در برابر واردات فسفات به این دلیل بود که بر اساس آمار ما در کشور کمبود دی و مونوکلسیم فسفات نداریم. ولی سازمان دامپزشکی ثبت سفارش واردات مونوکلسیم فسفات را آغاز کرده است.

دکتر محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری دیروز سه شنبه در پاسخ به سوال خبرنگار دامیران راجع به دلایل پافشاری سازمان دامپزشکی روی عدم ثبت سفارش واردات مونوکلسیم فسفات در سال گذشته، با وجود فشار بسیار سنگین و عدم امنیت روانی پرورش دهنگان در صنعت عظیم مرغ مادر و تخم گذار، و همچنین دستور لغو ممنوعیت از طرف وزارت جهاد گفت: «ما باید بر اساس آمار دقیق در این زمینه صحبت کنیم.

بیشترین آمار مصرف دی کلسیم فسفات مربوط به مرغداری هاست. ما آماری بر اساس تعداد افزایش مصرف کنندگان دی کلسیم فسفات در کشور تهیه کرده و مشاهده کردیم این آمار نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش نشان می دهد. با بررسی میزان اسید فسفریکی که وارد بازار شده بود به این نتیجه رسیدیم که ۱۵ درصد اسید فسفریک نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و محصول نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است. بنابراین کمبود در بازار دی کلسیم فسفات منطقی  به نظر نمی رسید و من این کمبود را کاذب ارزیابی می کنم.»

چالش های کیفیت و تکنولوژی تولید مونو و دی کلسیم فسفات در کشور (اختصاصی دامیران)

وی افزود: «بر اساس بررسی ها، بزرگترین شرکت اسید فسفریک در کشور، در یک دوره یک ماه ونیمه با هدف افزایش تولید، دست به تعمیرات زده بود که مقدار ظرفیت تولید ۱۱ هزار تن آن، به ۱۴ هزار تن افزایش پیدا کند. از این میزان حدود ۶۵۰۰ تن نیاز شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است و قرار به تخصیص ۷۵۰۰ تن آن به تولیدکنندگان دی کلسیم فسفات شد.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   رشد بیش از ۲ برابری حمل نهاده های دامی از بندر امام خمینی(ره)

در این ایام ظاهرا مصرف شرکت خدمات حمایتی افزایش یافته و مقدار کمتری اسید در اختیار تولیدکنندگان دی و مونوکلسیم فسفات قرار گرفته است. ولی نکته اینجاست است که ما در حدود ۴۷ شرکت تولید دی و مونوکلسیم فسفات و ۱۷۰۰ کارگر فعال در این شرکت ها داریم. ما بر اساس دستورات مقامات کشور ملزم به حمایت از این صنعت بودیم. حمایت ما نیز در قالب جلوگیری از واردات بی رویه بود.»

وی در نهایت اعلام کرد: « اخیرا با توجه به صحبت هایی که با انجمن انجام شد، مقرر شد که واردات اسید فسفریک توسط خود انجمن و شرکتهای زیر مجموعه انجام شده، و از سوی دیگر سازمان دامپزشکی ثبت سفارش واردات مونوکلسیم فسفات را انجام دهد. با توجه به این که مونوکلسیم فسفات معمولا از ترکیه وارد می شود به زودی این واردات انجام خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «بر اساس آمار من هنوز بر این عقیده هستم که در کشور کمبود دی و مونوکلسیم فسفات وجود ندارد.»

منبع: دامیران

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …