جمعه , 10 فروردین 1403 - 6:59 بعد از ظهر

تغذیۀ جوجه های تازه متولد

در این مقاله در نظر داریم تا همه چیز را دربارۀ خوراک جوجۀ تازه متولد و این که چه نوع غذایی برای آنها مناسب است را بگوئیم.

بلافاصله پس از اینکه سر از تخم در می آورند هیچ خوراکی ندهید!
اصولاً جوجه های تازه متولد تا 48 ساعت پس از به دنیا آمدن هیچ آب یا خوراکی نیاز ندارند . علت این امر آن است که آنها پیش از آنکه تخم را بشکنند و بیرون بیایند از زردۀ تخم مرغ تغذیه می کنند. به همین دلیل است که جوجه های تازه متولد را می توان از جوجه کشی ها بدون آب و غذا به مرغداری ها ارسال کرد.
بنابراین وقتی جوجۀ تازه متولد را درون انکوباتور بدون آب و خوراک دیدید نگران نباشید.

نوع خوراک مورد نیاز جوجه ها
جوجه ها در چند هفتۀ اول حیاتشان سرعت رشد بالایی دارند و برای حفظ سلامتی آنها لازم است که خوراک خوب و متعادلی را دریافت کنند که معمولاً عنوان “پیش دان” یا استارتر دارد.
تهیۀ خوراک مخصوص جوجه ها اهمیت ویژه ای دارد ؛ به هیچ عنوان خوراک مرغ های بالغ را به جوجه ها ندهید چرا که کلسیم بالایی دارد و کلیۀ جوجه ها قادر به تحمل آن نیست و همینطور پروتئین کافی برای رشد جوجه ها را در بر ندارد.
خوراک جوجه ها بهتر است ارگانیک بوده و 15 تا 20 درصد پروتئین باشد. چنانچه توانستید خوراکی تهیه کنید که از غلات کامل بوده و فراوری نشده باشد.

آیا خودم می توانم خوراک جوجه ام را آماده کنم؟
برخی افراد این کار را می کنند اما به دلایلی که گفته شد توصیه نمی شود! به منظور حفظ سلامت و رشد مطلوب جوجه ها بسیار لازم است که مواد مورد نیاز و مغذی در خوراک جوجه ها و به مقدار کافی باشد (پروتئین بالا و کلسیم پایین).

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   مسیرهای ورودی عفونت به بدن طیور

آیا دارو در خوراک گنجانده شود یا خیر؟
اگر شما جوجه ها را در محیطی پاکیزه، که مرتب فضولات جوجه ها از آنجا زدوده می شود و تمیز می شود و جوجه ها فضای کافی داشته باشند نگهداری می کنید، نیازی به دارو در خوراک نیست.
چنانچه جوجه ها را از جوجه کشی خریداری کرده اید بایستی اطمینان حاصل کنید که واکسن کوکسیدوز دریافت کرده اند یا خیر. چنانچه دریافت کرده اند به هیچ وجه جوجه ها نباید با خوراک دارو بگیرند چرا که اثر واکسن را از بین می برد.

اما توجه داشته باشید جوجه هایی که در مرغداری های شلوغ با فضای ناکافی و تنگ – همانگونه که در اکثر مرغداری های تجاری اتفاق می افتد – رشد و پرورش می یابند، بایستی خوراک حاوی دارو دریافت کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری گردد.
اما در مرغداری های خانگی نیازی به این کار نیست بخصوص اگر بخواهید گوشت مرغی سالم و ارگانیک داشته باشید. در مقابل، پروتکل های بهداشتی را در نگهداری و پرورش طیور بایستی به خوبی رعایت کنید.

به محض اینکه جوجه های تازه متولد را از انکوباتور به دستگاه گرم کنندۀ مادر مصنوعی انتقال دادید برای آنها آب بگذارید. خوراک آنقدرها مهم نیست! آنها قرار نیست از گرسنگی بمیرند اما اول اجازه دهید تا با محیط تازه خوب آشنا شوند.

خوراک جوجه های ضعیف تر یا مریض
اگر در بین جوجه ها دیدید که تعدادی خوب تغذیه نمی کنند به آنها پورۀ تخم مرغ آب پز بدهید؛ تخم مرغ به دلیل پروتئین بالایش برای جوجه هایی که ضعیف هستند و خوب غذا نمی خورند منبع خوب غذایی محسوب می شود.
جوجه های ضعیف را همیشه هیدراته نگه دارید؛ آب برای جوجه های کوچک نقش خیلی مهمی دارد.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   قیمت روز تخم مرغ تاریخ 1401/03/23

چه موقع می توان خوراک جوجه ها را تغییر داد؟
جوجه ها تا حدود 8 هفته بایستی از خوراک پیش دان (استارتر) تغذیه شوند و پس از آن می توان خوراک آنها را به خوراک مرغ بالغ تغییر داد. اگر از خوراک استارتر باقی مانده می توانید به نسبت 50 – 50 با خوراک مرغ بالغ میکس کنید و تا مدتی به جوجه ها بدهید. برای تغییر ذائقۀ جوجه ها از خوراک پیش دان نیز خوب و مفید است تا جوجه ها به طعم جدید عادت کنند.
اصلاً وسوسه نشوید که خوراک استارتر را برای سری بعد جوجه های تازه متولدتان نگه دارید چرا که کپک می زند و باکتری آن برای جوجه ها کشنده است!

منبع: itpnews

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تشریح بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان و راههای پیشگیری از آن

تشریح بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان و راههای پیشگیری از آن توسط دکتر کامران شفائی …