جمعه , 31 فروردین 1403 - 7:23 بعد از ظهر

تعاون روستایی ۶۰۰ هزار تن نهاده دامی تا پایان سال تامین می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛به نقل از ایرنا،سیدمحمد موسوی در کرمان افزود: امسال تاکنون توسط اتحادیه بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران(بتکا) ۱۲ هزار تن ذرت، ۱۲ هزار تن جو و ۱۲ هزار تن یونجه خشک تامین شده است

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش های زنجیره تولید محصولات کشاورزی افزود: تعاون روستایی در زنجیره تولید بحث پشتیبانی های قبل و بعد تولید را دارد که در قبل از تولید درگیر تامین نهاده ها از قبیل کود، سم، ذرت، جو، گندم، یونجه و کنجاله سویا و در بعد از تولید بحث بازاریابی، خرید محصولات، بازار رسانی، برندسازی، فرآوری و صادرات محصولات است.

وی گفت: در حال‌حاضر بین ۵۰ تا ۷۰ درصد نهاده ها را از طریق اتحادیه ها، تعاونی و تشکل های روستایی تامین می کنیم.

حمایت همه جانبه از تشکل ها و تعاونی ها

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه حدود ۹ هزار تعاونی و اتحادیه روستایی با ۴.۵ میلیون نفر عضو در کشور وجود دارد افزود: این ظرفیت عظیم دارای زیرساخت های گسترده اعم از انبار، سردخانه، کارخانه و صنایع تبدیلی فرآوری و بسته بندی است.

موسوی ادامه داد: این تشکل ها با این ظرفیت و قوانین بسیار قوی که دارند متعلق به خود کشاورزان هستند بنابراین امور تصدی گری بخش کشاورزی را باید به این افراد سپرد تا بتوانند پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: حمایت همه جانبه از تشکل ها و تعاونی ها برای اینکه بتواند پاسخگوی مدیریت تامین نهاده‌ها قبل از تولید و همچنین بحث پشتیبانی های بعد از تولید باشند، انجام می شود.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   کارشناس صنعت مرغداری در گفت‌وگو با روستانیوز هشدار داد: احتمال کمبود ذرت در خرداد 1401 و سردرگمی مرغداران

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای تشکل های استان‌ها چند هدف از جمله تولید، تامین، تدارک و توزیع نهاده ها، تقویت و پشتیبانی زیرساخت‌ها با توجه به نقشی که دارند و ایفای نقش آنها در خرید محصولات، بازاریابی، بازاررسانی، صادرات و برندسازی برنامه ریزی شده است.

موسوی گفت: حضور و واکنش سریع برای اینکه بتوان در جاهایی که به خرید تضمینی دولت و توافق در سطح انبوه منجر می‌شود و در امر فروش و صادرات به استان های دیگر کمک کرد را یک وظیفه فرا استانی تشکل ها و اتحادیه ها می دانیم.

به دنبال توانمندسازی تعاونی های زنان روستایی هستیم

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران همچنین با اشاره به نقش زنان روستایی در تعاونی های روستایی افزود: زنان روستایی یک ظرفیت بسیار گسترده و عظیمی در کشور هستند که توانمندی های بسیار بالایی دارند و با الگوهایی که ساخته اند با کمترین سرمایه بیشترین ارزش افزوده را در کشور به نمایش گذاشته اند.

وی افزود: به دنبال این هستیم که یک برنامه منسجمی را برای پشتیبانی از تعاون روستایی زنان تدوین کنیم تا اتحادیه و تعاونی های زنان روستایی بتوانند در به فعلیت رساندن ظرفیت نیروی انسانی و منابعی که برای ایجاد اشتغال و تولید و حضور در صادرات وجود دارد موفق باشند.

موسوی با تاکید براینکه تعاونی های زنان روستایی ظرفیت صادرات محصولات خود را دارند تصریح کرد: به دنبال توانمندسازی تعاونی های زنان روستایی هستیم تا به صورت هدفمند بتوانند از ظرفیت های خود و روستا و با پشتیبانی دولت در زمینه تولید، صادرات، ارزآوری، تامین نیازهای داخل و اشتغال پایدار ایفای نقش کنند.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   100 هفته در مسیر افزایش چرخه تخمگذاری

برنامه های تعاون روستایی در دولت سیزدهم 

وی ارتقای سهم تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی در تامین نهاده ها، ارتقای جایگاه تعاونی ها و تشکل ها در تامین نهاده ها اعم از کود، سم، بذر و ماشین آلات کشاورزی و ارتقای جایگاه آنها در خرید، بازاریابی و صادرات و برندسازی برای حلقه بعد از تولید را مهمترین برنامه تعاون روستایی در دولت جدید عنوان کرد.

موسوی عصر دیروز وارد کرمان شد و از چند واحد تولیدی وابسته به سازمان تعاون روستایی در این شهر بازدید داشت.

منبع: اگنا

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

ضرورت خرید و جمع آوری ۳۰ هزارتن تخم مرغ مازاد

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به شرایط تولید، خرید و جمع آوری ۳۰ …