جمعه , 10 فروردین 1403 - 9:45 قبل از ظهر

بیماری آنگارا را جدی بگیریم!

به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی، دکتر جواد ذوالفقاری سرپرست این شبکه نکاتی را در ارتباط با بیماری آنگارا بیان داشته است که رعایت آن‌ها درهمه مناطق درگیر با بیمار‌ی، ضروری است.

آنگارا بیماری ویروسی است که معمولاً در جوجه­های گوشتی 8-9 روزه  بروز میکند؛ ولی در گلههای تخمگذار و مادر هم اتفاق می­‌افتد. در گلههای مادر زمان وقوع بیماری در سنین 32-28 هفتگی و در گله­‌های تخمگذار تجاری 20-10 هفتگی است.

مهمترین ضایعه پس از مرگ که درلاشه دیده می­‌شود وجود20-5 سی سی و یا بیشتر، محلول شفاف در کیسه اطراف قلب است. پر خونی عمومی و ادم ریه هم در لاشه وجود دارد؛ کبد و کلیه­ها بزرگ، رنگ پریده و ترد و شکننده میشوند. 

در صورت ابتلای گله به بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی، میزان تلفات واحد به 80 درصد هم می‌رسد؛ بنابراین رعایت کامل اصول بهداشتی- قرنطینهای، اصول امنیت زیستی و واکسیناسیون مناسب در پیشگیری از بیماری بسیار مؤثر است.

دکتر ذوالفقاری برای پیشگیری از انتقال بیماری موارد زیر را یادآور شده است:

 1. با توجه به نقش مهم کود و فضولات طیور در انتقال بیماری، فرآوری و عقیم سازی کود درهر دوره صورت گیرد و کود فرآوری شده با اخذ مجوز از دامپزشکی حمل شود.

2. قبل از جوجه ریزی لازم است سالن‌ها و انبار(کف و دیوار‌های داخل و خارج) و وسایل مختلف، پاکسازی و ضدعفونی شوند.

3. جوجه یک روزه از منابع  مطمئن و واحدهای مرغ مادر واکسینه شده علیه بیماری آنگارا تأمین شود.

4- واکسیناسیون مطابق با الگوی منطقه در واحد پرورش صورت گیرد و بخصوص واکسیناسیون علیه بیماری گامبورو انجام شود.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   قیمت روز تخم مرغ تاریخ 1402/04/15

5- از رفت و آمد غیر ضروری افراد و ورود وسایل نقلیه به واحد جلوگیری شود و در صورت لزوم، این امر با رعایت کامل موارد بهداشتی (دوش گرفتن، پوشیدن لباس کار، چکمه، ماسک، کلاه و دستکش، و ضدعفونی کامل وسیله نقلیه شامل چرخ‌ها و بدنه) صورت گیرد و کلیه رفت و آمدهای افراد و ورود و خروج وسایل نقلیه  ثبت شود.

6- حوضچههای ضدعفونی مقابل درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها و انبار باید فعال نگه داشته شوند و حوضچه‌های ضدعفونی با عمق کافی و مواد ضدعفونی کننده تازه برای افراد و وسایل نقلیه وجود داشته باشد.  

7- رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه مهم‌تراست؛ بنابراین لازم است از آلوده نبودن کلیه وسایل، مواد، آب، دان و افرادی که به سالن وارد می‌شوند اطمینان حاصل شود. لازم است هنگام ورود به سالن، شستن دست‌ها با آب و صابون، ضدعفونی آن‌ها و تعویض کفش، یا حداقل برس کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی انجام شود. توصیه می‌شود از کفش و لباس اختصاصی برای هر سالن استفاده شود.

8- از ورود پرندگان وحشی از جمله کبوتر و کلاغ به داخل انبار دان و سالن پرورش جلوگیری شود.

9- از رها کردن تلفات در فضای بیرون سالن(اعم از داخل مرغداری یا خارج آن) که سبب می‌شود در دسترس پرندگان وحشی و سایر حیوانات قرار گیرد، جداً خودداری شود. لازم است لاشه پرندگان پس از جمع آوری، در کیسه‌های پلاستیکی قرار گیرد و به کوره‌های لاشه سوز یا محل دفن بهداشتی منتقل شود.

10- همه کارکنان مرغداری لازم است از ملاقات با کارکنان سایر واحدها خودداری کنند.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   توزیع ۵۱۰ هزارتن نهاده دامی و خوراک دام در فارس

11- از جابه‌جایی دان و نهاده و … بین واحدهای پرورش خودداری شود.

12- هر گونه تلفات غیر عادی و یا  کاهش مصرف دان و آب و افزایش تلفات، در اسرع وقت(حداکثر 48 ساعت) به اطلاع اداره دامپزشکی و مسئول فنی واحد رسانده شود.

13- واحدهای درگیر بیماری برای جوجه ریزی مجدد، مدت بیشتری را در نظر بگیرند و در طول این مدت نیز چندین مرتبه ضدعفونی با مواد مناسب صورت گیرد.

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …