شنبه , 1 اردیبهشت 1403 - 1:54 قبل از ظهر

برای اولین بار در کشور: مدیریت صفر تا صد تولید و عرضه تخم مرغ به صنف واگذار شد

با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار میهن، برای نخستین‌بار امور اجرایی تنظیم بازار تخم‌مرغ خوراکی و پولت تخمگذار به این اتحادیه واگذار شد/ عضویت صد درصدی مرغداران مرغ تخم گذار در اتحادیه، دلیل اصلی قدرت و توان مدیریت اتحادیه مرغ تخم گذاراست.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین این وزارتخانه و اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار میهن، برای نخستین‌بار امور اجرایی تنظیم بازار تخم‌مرغ خوراکی و پولت تخمگذار به این اتحادیه واگذار شد.

ناصر نبی پور عضو هیات رئیسه اتحادیه میهن در گفتگویی با خبرنگار دامیران در این ارتباط توضیح داد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار میهن منعقد شد، تقریباً تمام مراحل زنجیره تولید تخم مرغ، شامل جوجه ریزی، پولت ریزی، تولید تخم مرغ و صادرات آن، همه و همه ازصفرتاصد تحت مدیریت اتحادیه میهن قرار گرفت. بر اساس این تفاهم نامه قرار بر این شده که دولت کوچکترین دخالتی در مدیریت تولید و تامین تخم مرغ نداشته باشد. این تفاهم نامه بیست و هفتم دی ماه به اجرا گذاشته شده است.

به نظر می رسد این اولین بار است که دولت این حجم از اختیارات را آن هم در ارتباط با یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک، تماما به بخش خصوصی واگذار کرده است. به گفته نبی پور، حدود شش سال پیش نیز این اتحادیه اختیاراتی در حوزه مدیرت تخم مرغ داشته است. ولی بر اساس این تفاهم نامه این اختیارات وسعت بیشتری پیدا کردند. در کشور حدود ۲۰۰۰ مرغدار پرورش دهنده مرغ تخمگذار وجود دارد که تمامی این مرغداران عضو اتحادیه میهن هستند و این امکان و اختیار را به اتحادیه می‌دهد که به نمایندگی از تمام فعالان صنف، تولید و عرضه تخم مرغ را مدیریت کند.
این عضو هیات رئیسه اتحادیه سراسری مرغ تخم گذار در ارتباط با برنامه های اتحادیه برای مدیریت قیمت تخم مرغ گفت: مسلما در صورتی که تنظیم بازار تخم مرغ در اختیارتشکل باشد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و قیمت های بسیار غیر کارشناسانه و اشتباهی که امروز برای تخم مرغ وجود دارد اصلاح خواهد شد. قیمتی که دولت برای تخم مرغ تعیین کرده بود ۳۹۵۰۰ تومان بابت هر کیلو بود که حتی همان عدد نیز جوابگوی هزینه‌های تولید این محصول نبود. با این وجود اخیراً قیمت تخم مرغ تا ۳۳ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. به صورت منطقی اتحادیه باید تلاش کند که قیمت تخم مرغ را به همان ۳۹,۵۰۰ تومان برساند. در غیر این صورت تا ماه های آینده مرغداری وجود نخواهد داشت که بتواند تخم مرغ مورد نیاز کشور را تولید کند.
نبی پور در ارتباط با توزیع تخم مرغ های نطفه دار به جای تخم مرغ خوراکی و تاثیر آن در کاهش قیمت تخم مرغ به دامیران گفت: در شرایطی که جوجه یک روزه مشتری ندارد و جوجه ها چه گوشتی و تخمگذار به فروش نمی روند، چاره‌ای جز توزیع تخم مرغ های نطفه دار به عنوان تخم مرغ خوراکی وجود ندارد. این اتفاق بر کاهش قیمت تخم مرغ بی‌تاثیر نبوده است. ولی بهترین راه ممکن برای کاهش زیان مرغدار و تلاش برای نجات بخشی از سرمایه پرورش دهندگان مرغ مادر است.
شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دام و طیور هستیم

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

ضرورت خرید و جمع آوری ۳۰ هزارتن تخم مرغ مازاد

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به شرایط تولید، خرید و جمع آوری ۳۰ …