جمعه , 10 فروردین 1403 - 6:52 بعد از ظهر

انتقاد از ممنوعیت ثبت سفارش ۹ قلم کالای دارویی دامی

دبیر انجمن وارد کنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام ضمن انتقاد از ممنوعیت ثبت سفارش ۹ قلم کالاهای دارویی دامی گفت: این مسئله صنعت دام را با چالش مواجه می‌کند.
حمیدرضا توکلی دبیر انجمن وارد کنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام در نشستی خبری با اشاره به ممنوعیت ثبت سفارش ۹ قلم کالای دارویی مورد نیاز در بخش دام گفت: قطع واردات این کالاها تأثیری منفی در تولیدات دامی دارد ضمن اینکه کیفیت تولید را کاهش داده و زمان بهبودی بیماری را در دام‌ها افزایش می‌دهد.وی با اشاره به اینکه کالاهای مذکور شامل ۴ قلم مولتی ویتامین و ۵ قلم داروی آنتی بیوتیک و در مجموع ۱۳۲ کد است گفت: این انجمن فقط ۱۰ درصد داروها و مولتی ویتامین‌های دامی را وارد کشور می‌کند که از نوع خارجی و بسیار با کیفیت هستند.
دبیر انجمن وارد کنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام اضافه کرد: واردات این داروها و محصولات ویتامینی به بهانه حمایت از تولید داخلی ممنوع شده اما واقعیت این است که تولید داخلی وجود ندارد و مواد اولیه مورد نیاز ۹۰ درصد این محصولات وارد و در داخل کشور فرموله می‌شود.
این فعال صنفی درباره اینکه چرا با وجود عدم تولید در داخل، واردات این محصولات ممنوع شده و این مسئله چه عواقبی برای صنعت دام خواهد داشت، گفت: محصولاتی که در داخل کشور فرموله می‌شود بسیار بی کیفیت است و هزینه زیادی را روی دوش تولید کننده می‌گذارد چرا که به جای یک بار باید چندین بار از آنها استفاده کند. همچنین امکان رقابت وجود ندارد و قیمت این محصولات نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند ضمن اینکه کیفیت محصولات به شدت افت می‌کند.
توکلی با بیان اینکه ایران جایگاه دهم تولید تخم مرغ، سیزدهم مرغ و بیستم شیر دنیا را دارد، گفت: بنابراین تأمین کیفیت و سلامت نهاده‌های دارویی برای تولید یک ضرورت است. بیش از تحریم‌های خارجی، درگیر تحریم داخلی هستیم در ادامه این نشست سید مهدی میرسلیمی عضو رئیس هیئت مدیره انجمن وارد کنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام با اشاره به اینکه سالانه ۵۰۰ میلیون یورو داروهای دامی و افزودنی خوراکی به کشور وارد می‌شود گفت: اخیراً در تأمین ارز مشکلات زیادی داشتیم و متأسفانه می‌توان گفت که تحریم‌های خارجی عامل ۲۰ درصد از مشکلات ما هستند و ۸۰ درصد مابقی مربوط به تحریم‌های داخلی است.
میرسلیمی تصریح کرد: از زمان ثبت سفارش تا گرفتن ارز دو تا سه ماه طول می‌کشد و تا رساندن این ارز به بانک‌های مربوط در خارج سه ماه زمان لازم است که از طریق صرافی‌ها این کار انجام می‌شود و حواله ارز نیمایی هم هزینه زیادی دارد. این فعال صنفی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی باید بیش از پیش در خدمت بخش تولید باشد تاکید کرد: در راستای حمایت از تولید باید ممنوعیت ثبت سفارش داروهای دامی برداشته شود.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   تقاضای تعیین‌تکلیف ارزی ۲۰ شرکت واردکننده نهاده‌

منبع:itpnews

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …