جمعه , 10 فروردین 1403 - 10:41 قبل از ظهر

یکپارچه سازی زنجیره تولید

افزایش تولید قرارداد محور ویکپارچه سازی زنجیره تامین یکی از مهمترین تغییرات در کشاورزی مدرن است.
اتخاذ و انتشار این شیوه در مناطق، کالاها و انواع مزارع متفاوت است. هزینه معامله و سایر نظریه‌های مدرن شرکت به توضیح مزایای انعقاد قرارداد و انسجام بر اتکا بازارها کمک می کنند.
مقایسه پرورش طیور در ایران با سایر کشورها :
امروزه در کشورهای توسعه یافته بخش‌های مختلف صنعت پرورش طیور در هم ادغام شده‌اند و با سیستمی تحت عنوان سیستم کامل پرورشی یا یکپارچه(vertical integration system)  اداره می شوند. در این سیستم یک کمپانی یا شرکت، تمامی مراحل تولید را فرماندهی و کنترل می‌کند. این سیستم شامل دو بخش است:

الف) کمپانی‌ها
ب) پرورش دهنده‌ها
کمپانی، جوجه یکروزه، خوراک، دارو، مکمل، تکنسین‌های سرویس‌دهنده، تمهیدات تحویل جوجه و تخلیه جوجه از سالن را فراهم می‌کند. همچنین ریسک و خطرات نوسان در قیمت را به عهده می‌گیرد. پرورش‌دهنده نیز ساختمان‌ها و تجهیزات نیروی کار، وسایل بستر و تجهیزات محافظت‌کننده مزرعه را فراهم می‌کند و نسبت به نوسانات و یا افت قیمت محصولات مصون می‌باشد و در پایان دوره بسته به معیارهایی نظیر اضافه وزن، تلفات، ضریب تبدیل غذا و رتبه‌ای که بین سایر پرورش‌دهندگان کسب نموده و نیز بر اساس قرارداد تنظیمی مبلغی را به ازای هر قطعه پرنده تحت عنوان حق پرورش دریافت می‌کند که به طور مثال این مبلغ در حال حاضر در امریکا 20 تا 22 سنت به ازای هر قطعه مرغ گوشتی می‌باشد. در این سیستم گسترش معمولا به طرف تعداد کمپانی‌های کمتر اما بزرگتر صورت می‌گیرد و لذا در این سیستم تنظیم بازار کنترل بیماریها بسیار موفق است. ضمن اینکه معمولا کمپانی‌ها در هر ایالتی تمامی موسسات از لاین گرفته تا اجداد، مادر، جوجه کشی و … را ایجاد می کنند تا ضمن کاهش هزینه‌های حمل و نقل قادر به کنترل بیماریها و ایجاد قرنطینه باشند.
در کشور ما پرورش‌ها کاملا پراکنده و بدون متولی واحد صورت می‌گیرد و نه‌تنها سیستم ها درهم ادغام    نشده‌اند بلکه در برخی مناطق حتی اتحادیه‌های صنفی فعال و منسجم وجود ندارد.
قراردادهای بازاریابی، قردادهای تولید یا یکپارچگی عمودی ؟
در حالیکه ویژگی‌های معاملات بازار گوشت خوک، تخم‌مرغ و ماکیان و هزینه های مربوط معاملات حاکی از ناکارآمد بودن بازاریابی هستند اهمیت تمهیدات همکاری عمودی جایگزین در صنایع متفاوت است. یکپارچگی عمودی مراحل پردازش و تولید در صنایع بوقلمون و تخم‌مرغ متداول‌تر است در حالیکه قراردادهای بازاریابی در صنعت گوشت خوک متداول‌تر هستند.  علل این تفاوت‌ها در بخش ذیل شرح داده می‌شوند.
مقدمه
چون در دنیای رقابتی امروز کشورهای رقیب و صاحب صنعت سعی می‌کنند تا حریفانشان از پیشرفت‌ها و تصاحب بازارهایشان و یا ضعف و مشکلاتشان آگاهی کمی داشته باشند تا قیمت سهام آنها و بازارهایشان از دستشان خارج نگردد در نتیجه ارگانهای مسئول این کشورها در ارائه چنین اطلاعاتی در کشورهایشان با احتیاط برخورد می‌کنند و سعی می‌کنند از ارائه ارقام و اعداد دقیق بخصوص در سالهای اخیر شانه خالی کنند یا این اطلاعات را در اختیار اقتصاد دانان و کارشناسان بازاری که به مراکز آماری آن کشور مراجعه کرده و پس از گرفتن مجوز ارائه اطلاعات قرار می‌دهند.
آغاز زنجیره با شرکت غذایی تایسون در سال 1968 شروع شد و اکنون به عنوان بزرگترین شرکت تولید‌کننده محصولات پروتئینی در جهان می‌باشد ولی در صنعت مرغداری آمریکا رتبه دوم را دارد و اولین رتبه در زنجیره صنعت مرغداری آمریکا از آن شرکت پیلگریم می باشد که در سال 1984 شروع به زنجیره‌ای شدن کرد.
هدف در زنجیره‌ای شدن برای این است که با زنجیره تولید می توان قیمت و تولید در بازار داخلی را کنترل کرد و همچنین می توان تولیداتمان را به سایر کشورها صادر کنیم.
هر کدام از این دو هدف برای تولید زنجیره‌ای راهکارها و برنامه‌های مخصوص به خود را می‌خواهد که از نظر هزینه و زمان نیز متفاوت می‌باشد. مثلا برای صادرات بایستی انبار سردخانه، سیستم حمل و نقل بین‌المللی داشته باشیم که هزینه‌ای کلان دارد و بحث صنعت‌های دیگری را در زنجیره تولید صنعت مرغداری پیش می‌کشد.
شرکت‌های زنجیره‌ای تشکیل شده است از چندین رشته مختلف که با هم در ایجاد یک زنجیره تولید با کمترین دخالت واسطه و در نتیجه قیمت مطلوب و البته کنترل بهتر ایجاد شده‌اند.
تغییرات ساختاری در پرورش دام و طیور :
بخش ماکیان تغییر سریعی را در انعقاد قرارداد در طول دهه 1950 داشت و از 5 درصد در سال1950 تا 90 درصد در سال 1995 افزایش یافت. این تغییر همزمان با تغییر حاصل از تولید مزارع کوچک بود که در آن بیشتر مزارع، جوجه پرورش می‌دادند.
پری و دیگران در دهه 1940 با انجام پژوهش کشاورزی تکنولوژی‌های جدیدی را وارد صنعت ماکیان کردند. تغذیه بهتر، کنترل بیماری‌ها، مدیریت بهتر ماکیان محبوس فرآیندهایی که آمیزش صحیحی را به دنبال داشتند از جمله فعالیت‌های انجام شده برای حمایت از تکامل قرارداد و تولید ماکیان در محیط بسته بود.
نکته این است که هر یک از عناصر فهرست شده ژنتیک، تغذیه، کنترل بیماری، مدیریت فضای بسته و… نشانه تکامل تولید ماکیان است. تغییر در ساختار سازمانی نمی‌تواند بدون آنها صورت گیرد. تلاش ها برای تغییر ویژگی‌های ژنتیکی جوجه‌ها وتوسعه ترکیب غذایی بهتر برای تغییر سیستم تولید بر پایه فضای بسته انجام شده‌اند.

حیوانات مزرعه‌ای در حال رقابت در صحنه اقتصادی در جهان هستند. تعدادی از شرکت ها از محور اصلی دور شده‌اند و بازار قدرت آنها بیشتر و بیشتر به سمت زنجیره‌ای شدن پیش می رود. در یک بازار رقابتی کامل هم خریدار و هم فروشنده دارای توانایی خرید و فروش هستند و تعداد زیادی از خریداران و فروشندگان با ضمانت بازار را به طور یکنواخت توزیع کرده‌اند. اما اکنون ساختار بازار کشاورزی تغییر کرده است. تعدادی افراد اعتقاد دارند که ما شاهد سقوط این انقلاب در کشاورزی هستیم که آنها را به سمت یکپارچگی می برد و شرکت‌های مستقل به زودی از بین می روند یا کم می شوند.

صنعت طیور تقریبا در سال 1960 شروع به زنجیره‌ای شدن کرده است چندین عامل در این امر همکاری و شرکت داشته اند. اول اینکه به طور نسبی چرخه مولد جوجه ها کوتاه، (5) ماهه است و تغییرات بیولوژیکی مثل تغییرات ژنتیکی می‌تواند به سرعت ساخته شود. این امر به مدیر کمک می‌کند که قیمتها را کاهش دهد و همچنین به محصولات شخصی و مصرف‌کنندگان کمک می‌کند. دو مرحله از تولیدات طیور(جوجه‌کشی و پرورش ) نسبت به دامهای دیگر خیلی کوتاهتر است و سرمایه گذاری بر روی صنعت طیور میل به متخصص‌شدن کرده است.
تعدادی از شرکت‌های طیور موفقیت‌هایی را در گسترش کالاهایشان برای مصرف‌کنندگان به دست آورده‌اند. آنها همچنین اصلاحاتی جدید در مورد تولیدات خط به دست آورده‌اند. تولیدات جوجه خیلی مشتاقانه مورد رضایت مصرف‌کنندگان بوده است چه در زنجیره غذایی سریع و چه در خوارو‌بار فروشی‌ها مورد رضایت همه افراد قرار گرفته است.
با سازماندهی بخش‌های طیور احتیاجات بین فرد ادغام کننده و فرد پرورش‌دهنده را تضمین به تولید می‌کند. پرورش‌دهنده زمین، ساختمانها، تاسیسات و تجهیزات را فراهم می‌کند و فرد ادغام کننده هم غذا و پرنده و خیلی چیزهای دیگر را فراهم می‌کند. این ابتکار خطراتی را برای پرورش‌دهنده فراهم می‌کند. اما روی هم رفته خطری که پرورش‌دهنده را تهدید می‌کند به پتانسیل‌های بزرگتر مربوط می‌شود تا نسبت به سود نرمال.
درهای تازه‌ ای را به سوی مدیران SCM می‌گشاید و رسیدن به ماموریتهای قدیمی را از مسیرهای جدید میسر می سازد. SCM در مجموع موجب توسعه نقش بسیاری از افراد و سازمان‌ها می‌شود.
مدیریت زنجیره تامین نگرش به زنجیره تامین پویا بوده که این نگرش با افزایش فشارهای رقابتی و گذر زمان تغییر می کند.
ناپایداری و دستاوردهای عمودی :
در بازارهایی با ویژگی مهم سرمایه افزایش سطوح نا‌پایداری منجر به شیوه‌های هماهنگی می‌شوند که کنترل بیشتری را بر کاربردهای فرد یکپارچه‌دهنده دارند. ناپایداری در طول دوره‌های تغییرات گسترده در ساختار و هماهنگی عمودی در ماکیان و صنایع تخم‌مرغ از منابع مختلف نشئت می گیرند. میزان‌های زیاد بیماری و مرگ‌ومیر در میان پرندگان یافت شدند. پیشرفت‌های زیاد تکنولوژیکی در دوره کوتاه زمانی صورت گرفتند. هماهنگی کم‌فروش بین تولید‌کنندگان و خریداران منجر به تغییر جهت گسترده بازار شد. زیان‌های زیاد صنعت در سال 1959 و 1961 شامل تولید بیش از حد و کاهش قیمت پرنده زنده منجر به خروج شرکت هایمواد غذایی و تولید‌کنندگان تخم‌پرنده از صنایع جوجه گوشتی و شتر‌مرغ شد. تغییرات گسترده در شرایط رقابت‌پذیری و دستاوردها در همه مراحل تولید در دهه 1960 و تورم ایجاد شده توسط اپک در دهه 1970 ناپایداری‌های بیشتری را ایجاد کردند.
در اواخر دوره 1950 و اوایل دهه 1960 ناپایداری در صنعت جوجه‌گوشتی منجر به سهیم شدن مراکز مدیریتی در مراحل زنجیره عمودی شد. در این زمان افزایش فروش جوجه‌گوشتی هماهنگی مراحل عمودی را پیچیده کرد. پیشرفت‌ها در تکنولوژی در همه مراحل منجر به تولید بیشتر و کاهش قیمت شد. نیاز بیشتر برای پژوهش و توسعه محصول جدید نیاز برای سرمایه را با دوره‌های نوسان قیمت افزایش داد.
عدم گفتگو با خریداران جوجه‌های گوشتی و تاکید بر ذخیره‌سازی و نگهداری جوجه‌گوشتی منجر به افت بازارها شد. شرکت‌های مواد غذایی شروع به گفتگو با عمده‌فروشان و خرده‌فروشان و خرید تجهیزات کردند. در نتیجه تصمیم‌گیری مربوط به تولید با دانش برتر خرده‌فروشان در زمینه عادات خرید و ترجیحات مشتری افزایش یافت.
در صنعت گوشت خوک منابع ناپایداری شامل مقررات دولت و مقررات محیطی وجود دارد. در سال‌های اخیر قیمت‌های خوک‌پرواری بر تغییرات تولید خوک پرواری حساس‌تر شدند. نیاز به گوشت خوک‌پرواری انعطاف نا‌پذیرتر شده است و قیمت‌ها را متغییر کرده است. انعطاف پذیری نیاز به عوامل تولید ارزش مطلق کمتری خواهد داشت زمانی که سهم هزینه تولید آن کمتر می شود. در نتیجه افزایش در نسبت گوشت‌خوکی که به شکل پخته مصرف می شود منجر به انعطاف‌پذیری نیاز قیمت کمتر می‌شود. زمانی که گوشت خوک با سایر خدمات و کالاها بسته‌بندی می شود درصد قیمت گوشت خوک بین سال های 1990 و 2000 از 55 تا 69 درصد افزایش یافت.
منبع دیگر ناپایداری در صنعت گوشت خوک محیط رقابت ناپذیری است که شرکت‌ها در آن فعالیت‌ می‌کنند. پردازش‌گرها در محیطی رقابت می‌کنند که در آن قیمت‌گذاری توسط یک شرکت می‌تواند نتیجه رقابت شرکت دیگر را تحت تاثیر قرار دهد و نتایجی برای تامین‌کنندگان آن شرکت دارد. دستاوردهای عمودی و هماهنگی تولید و پردازش از طریق قراردادهای تولید درصنعت گوشت خوک متداول‌تر شده است. اسمیت فیلد پس از 50 سال کاهش در قیمت خوک‌پرواری در پاییز سال 1998 دو تولید کننده مهم خوک‌پرواری را با قراردادهای بازاریابی خریداری کرد. در سال 2000 شرکت استاندارد دومین تولید‌کننده خوک‌پرواری و سیزدهمین شرکت کشتارگاه خوک‌پرواری را کسب کرد.
امروزه، سازندگان به جای رقابت بر روی محصول و کیفیت آن، بیشتر بر روی گردش موجودی و سرعت ورود محصول به بازار به رقابت می‌پردازند. مدیریت زنجیره تامین به عنوان یک عامل تعیین‌کننده توانایی در رقابت مطرح می شود.
زنجیره تامین به فرایندهای چرخه حیات شامل جریان فیزیکی، اطلاعاتی، مالی و دانش می‌باشد که هدفشان ارضای احتیاجات کاربر نهایی به وسیله محصولات و خدماتی است که از طریق تامین‌کنندگان متصل به هم ارائه می گردند.
زنجیره‌تامین از فرایندهایی تشکیل شده است که شامل تامین صنایع، ساخت، حمل ونقل و فروش محصولات فیزیکی می باشد. چرخه حیات به هر دو چرخه حیات بازار و چرخه حیات مصرف می‌پردازد.
هدف زنجیره تامین ارضای نیازمندی‌های مشتری نهایی می‌باشد .اگر از دید مشتری نهایی به زنجیره بنگریم، زنجیره‌تامینی به وجود می‌آید که در آن چندین شرکت بزرگ متصل به هم درجائیکه مشتری خرید خود را انجام می دهد، قراردارند.
زنجیره تامین تنها شامل جریان‌های یکطرفه و روبه جلو نیست. اکثراً جهت جریان زنجیره‌ها را از تامین‌کنندگان به مصرف‌کننده نهایی در نظر می‌گیرند. در صنعت طیور، جهت جریان زنجیره شامل(اجداد، مادر، جوجه گوشتی، کشتارگاه، بسته بندی، قطعه‌بندی، مصرف‌کنندگان ) می باشد.
یا تعریف مدیریت زنجیره تامین: SCM طراحی، نگهداری و اجرای فرآیندهای زنجیره تامین به منظور ارضای احتیاجات مصرف‌کننده نهایی است.

مدیریت زنجیره تامین(SCM)   به عنوان طرحی استراتژیک برای ایجاد موفقیت در بازار رقابتی مطرح و از سویی به عنوان روشی برای سازماندهی طراحی عملیاتی معرفی می‌گردد.

دیدگاههای مهم به زنجیره تامین
1- بخشی:
در اکثر شرکت‌ها چنین دیدگاهی وجود دارد. وجود ساختار بخشی برای توسعه نگرش زنجیره تامین لازم است. به‌عنوان مثال، در کارخانه تولیدی حوزه هایکارکردی، تامین، عملیات، مهندسی و توزیع قابل شناسایی است. در چنین سازمانهایی هر واحد خودمختاری زیادی داشته و ارتباط بین بخش‌های مختلف کم می‌باشد. و تداخل کاری بین بخش‌ها به حداقل می‌رسد.
2- تدارکات:
در بسیاری از شرکت‌های تولیدی و خدماتی، مواد اولیه جزء اصلی هزینه‌ای محسوب می شوند. یک تفکر به منظور بهبود این فرایند این است که بر قسمتی تمرکز کنیم که هزینه بیشتری را ایجاد می‌کند.
هزینه‌های سنگین تامین مواد و خدمات از خارج شرکت، این حوزه را به هدفی مناسب جهت کاهش هزینه‌ها تبدیل کرده است.
این نگرش موجب یکپارچگی بیشتر با تامین‌کنندگان می‌گردد. و در روابط بین خریدار و فروشنده به کارگیری این دیدگاه منجر به کاهش قیمت می‌شود و سود از یک طرف به طرف دیگر انتقال می‌یابد بدون اینکه تاثیری در بهبود عملیات کل زنجیره بگذارد.
3- لجستیک:
ایده اصلی در این دیدگاه، ارتباط شبکه‌ای شرکت‌ها با یکدیگر می‌باشد. لجستیک دو فعالیت مهم حمل ونقل و انبار را در بر می‌گیرد. انتقال فیزیکی مواد در مراحل مختلف زنجیره از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد.
لجستیک بخشی از فرآیند زنجیره‌تامین است که کارایی و اثربخشی جریان، انبار مواد، خدمات واطلاعات مربوطه را از نقطه آغازین تا نقطه مصرف مشتریان، مدیریت، اجرا و کنترل می کند به نحوی که نیاز مشتریان تامین گردد.  دیدگاه لجستیک برخلاف تدارکات می خواهد کارکردهایی مثل انبارهای اتوماتیک، مراکز توزیع و شبکه های حمل ونقل با هدف کاهش هزینه‌ها تعریف شود.
4- اطلاعات:
ارتباطات داخل شرکت و همچنین ارتباطات زنجیره با استفاده از تیم‌های اطلاعاتی و کامپیوتری بهبود می‌یابد. با بهره‌گیری از اطلاعات، بهبودهای قابل ملاحظه‌ای در عملکرد زنجیره تامین ایجاد می‌گردد‌. یکی از نگرش‌های مهم در این خصوص، منعکس کردن اطلاعات به مراحل قبل از زنجیره می باشد. گرچه این روش نیازهای پیش بینی را در زنجیره کاهش می دهد ولی فقدان و یا کمبود »هوشیاری فرآیندی« از نقاط ضعف این دیدگاه است.
5- استراتژی:
یکی از دیدگاههای مهم در طراحی زنجیره تامین است .در دنیای رقابتی تجارت، رقابت به جای آنکه بیشتر بر روی محصولات باشد، برروی عملکردها و ویژگیهای وابسته به آن است. در دیدگاه استراتژیک، مقام تغییرات زنجیره با هدف افزایش قدرت رقابت‌پذیری سازمان انجام می‌گیرد.
در فضای رقابتی، رضایت مشتری فاکتور کلیدی است. با تبیین استراتژی رقابتی به منظور برآورده‌سازی رضایت مشتریان، دیدگاههای دیگر نیز جهت دهی می‌شوند.
مدیریت زنجیره تامین ( SCM ) به عنوان یک اسلحه تهاجمی و تدافعی
دارای قواعد و اصولی است که SCM عدم توجه به آنها عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت. مهمترین خطری که زنجیره ها با آن مواجهند از دست دادن مشتریانشان می باشد. مشتریان یکسان نیستند و می‌توان آنها را بر اساس نیازمندی‌هایشان و محصول مورد نیاز به بخش های مختلف تقسیم کرد. گاهی مدیران از شناسایی نیازمندی های واقعی مشتریشان غافل می شوند و چون نمی خواهند خود را در گیر طراحی مجدد زنجیره کنند، می‌گویند: این محصول یا خدمت برای همه مناسب است وبه این ترتیب نیازهای تمام بخش‌های مشتریان برآورده نخواهد شد.
پس هر زنجیره با هدف ارضای نیاز مشتریان شکل گرفته است. وقتی که یک زنجیره نتواند نیازهای آنها را برآورده سازد و از سوی دیگر، رقیبان فرصت‌هایی را در بازار پیدا می‌کنند و برای جلب مشتریان و ارضای نیاز آنها تمرکز می‌یابند و به این ترتیب این بخش بازار که غالباً سودآورترین بخش می‌باشد،  از دست خواهد رفت. به علت اینکه رقیبان به جای توجه صرف به محصول فیزیکی، به محصول توسعه یافته و نیازمندی‌های مشتریان توجه داشته که باعث جلب نظر مشتریان شده‌اند. که این امر مهم در طولانی مدت موجب کاهش سهم بازار می‌گردد.
از سوی دیگر، تهدیدی که بالا بیان شد می‌تواند برای شرکت به عنوان فرصتی باشد تا بتواند بر رقبا چیره شود و سهم بازار آنان را تصاحب کند. از مدیریت زنجیره تامین به عنوان یک اسلحه تهاجمی تدافعی تعبیر   می‌شود. مثل سیاستی که شرکت سدیای برزیل در تامین مرغ کشور ایران دارد.
تغییرات فعالیت‌ها که تحت تاثیر عوامل داخلی و یا خارجی می‌باشد
نواقص در طراحی محصول
اطلاعات نادرست در تصمیم‌گیری
ارتباطات ضعیف میان شرکاء زنجیره تامین
 شرایط ناخواسته در اثر ذهنیت سنتی.
مراحل تحلیل پروژه برای ایجاد زنجیره تامین
 تشریح وضعیت موجود
ارزشیابی نقاط قوت و ضعف
توسعه چشم انداز سبز
توسعه فرآیندهای مطلوب
تهیه طرح مفهومی برای برنامه های اجرایی و عملیاتی.
فعالیت 1: تشریح وضعیت موجود
در این مرحله، گروه راهبران پروژه به همراه تیم طراحان زنجیره تامین  مباحث  و  مرزهای پروژه را تعریف می‌کنند جهت استراتژیک از دیگر نکات مطروحه در این فاز است که مرز حدود پروژه را تعریف می‌کند که عبارت است از مجموعه‌ای از فرآیندهایی که در پروژه تغییر و بهبود زنجیره تامین دخیل می‌باشند و می‌تواند یک فعالیت ویا مجموعه‌ای از فعالیت‌ها باشد .مباحث به مجموعه نکاتی گفته می‌شود که در راستای راهنمایی و جهت بخشی به پروژه ها باید شفاف‌سازی گردد. بدین منظور گروه راهبران جهت تشریح پروژه به سئوالاتی کلیدی پاسخ می گویند. به عنوان مثال: چه عواملی باعث تاخیر می شوند؟ سطح کیفیت چیست؟ چگونه خود را با بهترین‌ها یا رقبا مقایسه کنیم؟
جهت استراتژیک، تدابیر زنجیره در قبال رقبا را معین می‌سازد و در پی آن، محدودیت‌ها و موانع موجود چه از لحاظ سرمایه و چه از لحاظ دانش مطرح می‌گردند. در واقع این فاز در حکم جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز برای مرحله بعدی می باشد. مستند‌سازی فرآیند می تواند شامل موارد زیر باشد:
فهرست فعالیت‌ها و قدم‌ها در فرآیند، تصمیمات مورد نیاز، مراحل، مهارتها و اشخاصی که باید آن را انجام دهند.
تعریف معیارهایی برای ویژگی‌های فرآیند که شامل حجم‌ها، زمان‌های مورد نیاز، زمان‌های کاری و هزینه‌ها  می‌شود.
کاربران فرآیندها. بخش‌بندی مشتریان، براساس نیازمندی‌های هرکدام(چه کاربران داخل و چه خارج از زنجیره)  انجام می شود.
جمع آوری داده‌ها. که شامل الگوگیری از فرآیندهای رقبا، مصاحبه و غیره می باشد.
فعالیت 2: ارزشیابی نقاط قوت و ضعف وضعیت موجود
در این مرحله به ارزیابی داده‌های مرحله قبل می‌پردازیم. در این راستا می‌توانیم از ابزارهای زیر بهره گیریم:
توسعه معیارهای کیفی، الگو‌گیری از دیگر فعالیت‌ها و عملیات، مقایسه با اصول طراحی ونیز با بهترین روشها، ارزش افزوده حاصله برای مشتریان.
در این مرحله طراحان، ویژگیهایی را تعیین می‌کنند که پروژه را به مزیت استراتژیک رهنمون می‌سازد. این ویژگی‌ها شامل بروز کردن و کاراتر کردن رویه‌های گذشته نیز می‌باشد.
فعالیت 3: توسعه یک چشم‌انداز سبز
در بسیاری از مواقع طراحان تنها ذهن خود را به مسائل امکانپذیر و در دسترس محدود می کنند. اما باید بدانیم که همواره با استفاده از ابداعات و ابتکارات می‌توان رویه های جدیدی را در همه ابعاد یک زنجیره ایجاد کرد. تجربه و دانشی که در طول زمان بدست می آید بسیاری از ظرفیت‌ها را آشکار می‌سازد. بنابراین توسعه یک استراتژی سبز توسط اصلاح‌گران و گروه طراحان اکیداً توصیه می‌گردد گرچه موانع رسیدن به این چشم‌انداز توسط تیم طراحان زنجیره تامین و تیم خط مقدم FLT) و DT.)تعیین می‌گردند اما این موانع نباید ما را از آزاد اندیشی در مورد این استراتژی هدف سبز باز دارد.
فعالیت 4: توسعه فرآیندهای مطلوب
گروههای درگیر در پروژه پس از برگزاری جلسات و گفتگو در مورد  چشم انداز سبز و داده‌های فعالیت‌های قبل فرآیند مطلوب را تعیین می کنند. فرآیندهای مطلوب با مقایسه گزینه های مختلف شکل می گیرند. هرتغییری که دارای مزایای بیشتری نسبت به معایب آن باشد، انتخاب می گردد. سپس گروه راهبران باید فرآیندهای مطلوب را تایید کند. در این حالت ممکن است تغییرات به چشم انداز سبز نزدیک باشد. که این امر بیانگر حرکت تدریجی به سوی آن است .حال سوال اینجاست که اگر زمانی فرآیندهای مطلوب تعیین گردید، آیا چشم انداز سبز غیرقابل استفاده خواهد شد؟ عقیده ما براین است که وجود چشم انداز سبز در کل فرآیند ضروری است. وجود چشمانداز سبز همچون یک ستاره قطبی در تمام پروژه های بهبود زنجیره تامین، تغییرات را جهت دهی می کند.
فعالیت 5: تهیه طرح مفهومی و برنامه های اجرایی و عملیاتی
پس از دریافت تایید تیم راهبران پروژه، تیمهای اجرایی برای حرکت به فاز 2 آماده می شوند. این آماده‌سازی بستگی به اندازه پروژه، ریسک آن و سیاست‌های شرکت دارد.
برای وارد شدن کشور به زنجیره ارزش باید اقدامات زیر انجام شود:
1- تدوین برنامه جامع و بلند مدت صنعت مرغداری کشور
2- تعیین زنجیره ارزش و ریز کردن نیازها
3- تطبیق توانایی‌های داخلی با زنجیره ارزش و نیازهای صنعت مرغداری
4- رفع تبعیض ها میان عرضه کنندگان داخلی و خارجی خدمات و تجهیزات
5- صدور کالا و خدمات در بخش مرغداری
6- ثبات و تداوم در سیاستها
صنعت مرغداری ایران در عطش یکپارچگی  integration
اگر بگوییم در جهان رقابتی که در آن قرار داریم تمامی شعارهای تولیدکنندگان تغییر کرده است و بازار رقابتی باعث تغییرات بسیاری در برخورد با مشتری نیازسنجی مشتری بالا بردن کمیت و کیفیت بطور همزمان ایجاد نموده است باید اقرار کنیم کماکان بحث قیمت مناسب در کنارکیفیت و خدمات دهی و پشتیبانی مناسب در بازار رقابتی حرف اول را در جذب مشتری می زند.
در کشور ما ایران که کمی از این هیاهوها به دور مانده و کماکان سعی می نماید بازار سنتی خودرا با همان سبک و سیاق قدیمی و به قول خودمانی ها حجره‌ داری حفظ نماید تولیدکنندگان خرد بسیاری ایجاد شده‌اند و خواهند شد. دلالان و انحصارگران و سودگران اقتصادی در این اقتصاد بیمار جولان می دهند و هرگونه سود‌دهی را نشانی از لیاقت بی مثال خود بر می شمارند غافل ازاینکه این برتری و قدرت کاذب دوامی نخواهد داشت چرا که صنعت مرغداری جهان در تئوریهای جدید خود به نتایج اقتصادی جدیدی رسیده است و نوید آن را میدهد که هیولاهای صنعت مرغداری جهان در راه هستند و در صورت جهانی نیاندیشیدن مدیران ارشد و جهانی مدیریت نکردن تولیدکنندگان داخلی شعارهای افزایش تولید بالا بردن کیفیت تولید تسخیر بازارهای منطقه و تقویت اقتصادی بر‌خاسته شده از درآمد نفت تنها جویباری می شوند که در دور تسلسل خود در جا خواهند زد و نتیجه ای جز تبخیر تولیدات محصولات مرغداری حاصل آن نخواهد بود. تولید کنندگان و عرضه‌کنندگان عمده ایرانی که به صورت سنتی در بازارهای انحصاری فعالیت می کنند صرفا در مدت زمانی کوتاه جوابگوی تقاضای بازار هستند و باید آگاه باشند این بازار انحصاری در جهان رقابتی دیگر جایگاهی ندارد و آن روزی که اقتصاد کشور قصد ورود به بازارهای جهانی را داشته باشد درب بازارهای رقابتی باز می شوند و آن هیولاها وارد کشور می شوند .کشوری که شاید تولیدکنندگان در آن زمان خود را برای مقابله با هیولاها و مبارزه تعیین استراتژی برتر و شطرنج فروش محصولات آماده نکرده باشند.
زمانی که در خیالات مدیران شرکتهای بزرگ که تنها حجم و میزان تولیدات خود را عامل قدرت و برتری خود در بازار میدانند و به هیچ عنوان خود را آماده جنگ اقتصاد ذهنی با رقبای چهارشانه خود نکرده باشند و آن لحظه تنها لحظه ای است که هیبت و شکوه آنها گره در نحوه حرکت مهره دارد که این تعاون و همبستگی در زنجیره تولید ایران Integration های زنجیره تولید یا همان یکپارچگی در حال حاضر بسیار کم رنگ و یا حتی بی رنگ است و حتی آن دسته از کسانی که در این مسیر قدمهایی را برداشته اند یا هنوز تفکر مدیریت این سیستم را نداشته اند و یا به علت عدم حمایت از تفکراتشان تنها نامی از آنها به صورت خاکستری در ذهنها مانده است.
در کشور ما تغییر در سیستم مدیریت آنچه در بین کوچکترین واحد تولید و یا خدماتی تا در بین متولیان آن سخت به نظر می‌رسد و اصرار بر ادامه روند گذشته همچنان وجود دارد. ورود به بازارهای جهانی مشکلات و اتفاقات بسیاری را برای تولیدکنندگان خرد و دم‌غنیمت شمار ایجاد می نماید. آنهایی که تنها سرمایه خود را اندوخته کرده‌اند و جهت استفاده از آن درست نمی‌اندیشند و سرمایه خود را تنها خرج حفظ لوگو و یا برند تجاری خود می‌نمایند و هیچ ایده جدید مدیریتی و یا تولیدی برای ارتقا آن ندارند مگر آنکه یک سفر خارجی به آنها ایده‌ای بدهد که تولید عین آن را در کشور نوآوری بدانند و نه یک تقلید با شهامت و مسلما آنچه ما را با تقلید در ایران برتر نماید نمی‌تواند در همان کشور صاحب ایده، نشانی از برتری ما باشد.
یکی از مشکلات ما که دامنگیر صنعت مرغداری نیز هست تعدد تولیدکنندگان خرد داخلی و حذف اندک اندک تولیدکنندگان بزرگ می‌باشد. ما نباید در این اندیشه باشیم که چه تعداد تولیدکننده داریم بلکه باید در درک این مسئله باشیم که چه میزان تولید داریم.
به همین دلیل است که به محض باز شدن درهای اقتصادی و مرزها و وارد شدن شرکت‌های بزرگ که از آنها در بالا به نام هیولاها یاد شد شرکت‌ها و تولیدکنندگان خرد صنعت مرغداری با سرعتی باور نکردنی از این وادی رخت بر می‌بندند و از بین می‌روند .بلایی خانمان سوز که در دوره‌ای نه چندان دور بر سر صنعت نساجی این کشور آمده است و متولیان صنعت مرغداری می‌بایست تا زمان دارند به فکر جلوگیری از این حادثه باشند.
آنچه صنعت مرغداری را با این مشکل روبه رو می‌سازد گذر زمان است. با تحلیل و نگاهی کلی به روندی که سایر کشورها برای جلوگیری از محو شدن صنعت مرغداریشان به کار بسته‌اند بتوانیم همفکری و هشداری به این صنعت بدهیم که در چندین سال دیگر با خطر بلعیده شدن صنعت مرغداری داخل کشور توسط تولیدکنندگان و توزیع کنندگان بزرگ جهانی روبرو نشویم. چرا که روند و الزام رو به جهانی شدن کشور عزیزمان ایران برای ارتقاء صنعت مرغداری و پیشرفت علمی و اقتصادی مدیران آن بیش از این انتظار نمی‌کشد هرچند ایمانی عظیم بر آن است که کشاورزی ایران بار سنگین این مسئولیت را بر دوش خواهد کشید و امید است با تدبیری که عشق غیرت تدبیر تفکر و … باید چاشنی‌های حرکت گلوله پیشرفت آن باشد. لازمه اصلی آن است که بارها و بارها دیده شده است که در مواقع بحرانی و یا تحریم های دولت‌های متجاوز و در زمان دفاع مقدس این چاشنی ها و فراتر از آنها عالی عمل کرده‌اند و مدیران ما فراتر از هر فکر و حزب گرایی دست در دست هم بر این مشکلات فائق آمده‌اند اما بهتر است که این بار قبل از حمله دفاع جانانه خود را آغاز و یا مستحکم کنیم.
یکی از راههایی که کشورهای صاحب صنعت مرغداری از 70 تا 80 سال گذشته به سمت آن پیش رفته‌اند و اکنون از میوه آنچه کاشته‌اند بهره می‌برند بگونه‌ای که نه تنها خطری آنها را تهدید نمی‌کند بلکه خود آنها و شرکت‌هایشان خطری برای صنعت مرغداری سایر کشورها محسوب می‌شوند یکپارچه‌سازی تولیدکنندگان به صورت ادغام یا خریداری شدن آنها از طرف شرکت‌های بزرگتر می‌باشد. که در آن سهم شرکت های خرد حفظ و یا حتی میزان سود آنها ارتقا یافته است.
این ادغامها شاید در نخستین مرحله خود بسیار دشوار و سخت به نظر برسد اما با اشاعه فرهنگ یکپارچه‌سازی  و نشان دادن نقش اساسی شرکت‌های خرد در پایداری آنهاست. حال اینکه شرکت خرد چه خصوصیاتی دارد و شرکت کلان چه؟ بحثی اقتصادی و آماری است که یکی از مسئولیت های مهم متولیان صنعت مرغداری ایران می باشد.
همچنین سختترین مرحله در ایجاد شرکت‌های بزرگ ادغام‌سازی تولیدکنندگان خرد و یکپارچه سازی آنها در داخل یک شرکت می‌باشد. ادغام شدن شرکت‌های کوچک در یکدیگر و سهامدار شدن صاحبان این شرکت‌های کوچک و جذب سرمایه کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری در صنعت مرغداری هستند بصورت سهامدار محرک ایجاد چنین شرکت‌هایی گردیده است. در کشوری همانند ایالات متحده آمریکا و برزیل شرکت های بزرگی که پیش از این متشکل از چندین شرکت کوچک بوده‌اند دارای بخش‌های گوناگونی می‌باشند و مدام واحدهای تحقیقات تولید توزیع و … را که هر کدام دارای شرکتی جدا بوده‌اند را به درون خود کشیده و یکپارچه می‌سازند.
گاه در این یکپارچه‌سازی‌ها لازم شده است برای بالا بردن سود دهی و افزایش بازده کارخانه‌ای یا مزرعه‌ای جابجا شود که این کار با تصمیم هیئت مدیره منتخب همین شرکتها و بر اساس ارزیابی کارشناسان اقتصادی و تجاری و فروش صورت می‌گیرد. مهمترین عامل در بحث یکپارچه‌سازی عملی کار کردن آن می باشد.
آگاهی از علم اقتصاد بازار روانشناسی مشتری آزمایشگاهها و تحقیق و پژوهش در تولید محصولات و بسته‌بندی و حمل و نقل و … همه و همه مقوله‌هایی جداگانه هستند که در ایجاد یک شرکت بزرگ در ابعاد کشوری و جهانی موثر می باشند و تدوین کارکرد هر کدام از این بخشها و ایجاد هماهنگی میان آنها بسیار حساس و دقیق و زمان بر می‌باشد که اگر بخواهیم راه را آغاز کنیم بایستی برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم و از درصد خطاها بکاهیم. و در شرکت‌هایی که یکپارچه‌سازی را سر لوحه خود قرار داده‌اند شرکت کلان در واحدهای خود که همان شرکت‌های خرد می‌باشند وظایف فوق را به عهده دارند.
یکی از بزرگترین محاسن ایجاد شرکت‌های بزرگ کنترل راحت بازار داخل و بازارهای منطقه‌ای توسط دولتها می باشند. برای مثال در کشور ما در صورتیکه دولت تصمیم بگیرد قیمت مرغ را با توجه به پارامترهای گوناگون (اگر به این پارامترها توجه شود)  با قیمتی ثابت در یک بازه زمانی یکساله نگه دارد .
می‌بایست هزاران نفر شامل مرغدار تولیدکنندگان تجهیزات مرغداری و واردکنندگان و تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان نهاده‌ها را جمع کرده و با این تعداد تولیدکننده و تامین کننده با آرای مختلف به توافق برسد تا بتواند در این جمع‌بندی به یک قیمت نهایی برسد و با آن قیمت بازار داخلی را تثبیت نماید.
هم‌ اکنون در گوشه‌ای دیگری از دنیای رقابتی کشور ایالات متحده آمریکا با دیدگاه یکپارچه‌سازی با پیشینه‌ای بالغ بر 80 سال وجود دارد. بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات مرغداری در آمریکا که برخی از آنها آوازه جهانی دارند و تعدادشان به بیش از 10 شرکت نمی‌رسند حال دولتمردان آمریکا برای تنظیم بازار داخل خود کافی است که این 10 شرکت را گرد هم جمع نموده و با آنها به توافق برسند. این یعنی 10 شرکت بزرگ با وزیر خود به تعامل می رسند. برای پیشبرد سیاستهای وزیر چگونه عمل نمایند.
به نظر شما توافق با 10 شرکت ساده‌تر است یا هزاران تولید کننده خرد؟ آیا صنعت مرغداری آمریکا راحتر به توافق برای ثبات قیمت مرغ در بازارش نمی رسد؟ آیا صنعت مرغداری آمریکا نمی تواند با دیدی روشن به  افق‌هایی بر صادرات کلان و تسخیر بازارهای جهانی بیاندیشد؟ به یاد داشته باشیم علاوه بر آمریکا کشورهایی همچون برزیل و کانادا نیز به سرعت در حال تکمیل زنجیره تولیدی خود هستند و چند صباحی است که ردپای بعضی از آنها را در بازار ایران نظاره‌گریم. شرکت عظیمی با زنجیره کاری قدرتمند و مدیریت اصولی بر مبنای یکپارچه‌سازی به نام “سدیا برزیل”
سدیای برزیل مزرعه تولید گندم سویا و ذرت دارد و محصولات برداشتی خود را بین مرغداران مجموعه سدیا توزیع می‌کند و دارو دامپزشک و مدیر فارم را نیز خود در اختیار دارد و حتی دربعضی موارد دیده شده که پرسنل خود را در دوران دانشگاه نیز بورس نموده است تا از آنها درمزرعه های پرورشی خود استفاده کند . درنهایت ماشین حمل مرغ زنده از شرکت حمل و نقل سدیا وارد سیستم می‌شود و مرغ را پس از بارگیری به کشتارگاههای سدیا می برد و پس ازکشتار سیستم توزیع و مراکز پخش گوشت سدیا مرغ های آماده طبخ و یا قطعه‌بندی شده را وارد بازار می‌نماید و مابقی را در سردخانه‌های سدیا منجمد می‌نماید و میزانی از آنها را برای صادرات در نظر می گیرد. در این بخش واحد بازرگانی بین‌المللی سدیا پس از بازاریابی بین‌المللی توسط شرکت حمل و نقل سدیا مرغ را تا بندر حمل کرده و در بخش دیگر کشتی به نام سدیا کشتی را به محل‌های فروش مرغ در سطح بین الملل حمل می‌کند.
شرکت‌های خرد این مجموعه عبارتند از: مزرعه تولید دان، کارخانه‌های داروسازی، کارخانه‌های خوراک‌سازی، فارمهای تولید جوجه و تولید گوشت مرغ، شرکت حمل و نقل زمینی، کشتارگاه طیور، حمل ونقل دریایی و اداره مرکزی که کنترل سیستم های فوق را در اختیار دارد.
تصمیم‌گیری سریع و سرمایه بالا و به موقع گام نهادن برای جلوگیری از خطر با توجه به استخدام تعداد کثیری کارشناس اقتصادی و تجاری و به کار گماردن این شرکت‌ها و سرعت عمل آنها در تصمیم‌گیری مانع متضرر شدن این شرکت‌ها می‌شود و در بحث کلان‌تر مانع خسارت کشورها می شود.
اصلاح الگوی مصرف انرژی:
از آنجایی که صنعت مرغداری به عنوان دومین مصرف‌کننده سوختی کشور بعد از صنعت حمل و نقل می‌باشد. اصلاح الگوی انرژی می‌تواند در صنعت مرغداری هم کمک فراوانی به این امر کند.
همه کارشناسان بخش انرژی اتفاق نظر دارند که وضعیت فعلی مصرف انرژی در ایران بسیار نامطلوب است. مقایسه میزان مصرف انرژی با سایر شاخص‌های اقتصادی کشور این مساله را بخوبی نشان می‌دهد. مهمترین شاخص برای مقایسه وضعیت مصرف انرژی در کشورهای مختلف شاخص شدت انرژی است که بیانگر میزان کل انرژی مصرفی به ازای هر هزار دلار تولید ناخالص داخلی است.
در ایران پروژه‌های فراوانی را در بخش‌های مختلف اقتصادی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی می توان تعریف نمود .این پروژه‌ها می‌تواند از اقدامات ساده‌ای همچون دوجداره کردن پنجره ها و دیوارهای سالن مرغداری می باشد.
با بهره‌گیری از تجربیات روشن کشورهای صنعتی باید شرکت‌های خدمات انرژی تاسیس گردند. تامین مالی پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از طریق شرکت‌های خدمات انرژی یکی از کاراترین روش‌ها به حساب می‌آید که از تجربه زیادی در کشورهای صنعتی برخوردار است. شرکت خدمات انرژی شرکتی است که پروژه‌های مرتبط با بهبود کارایی انرژی را طراحی اجرا و تامین مالی می‌کند. باید توجه داشت که تمامی   پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی حتما موجب کاهش آلاینده ها نیز می‌شوند و امکان اینکه از طریق فروش این آلاینده‌های کاهش یافته بتوان درآمدی علاوه بر ارزش انرژی صرفه جویی شده را کسب نمود نیز وجود دارد که این نیز بر جذابیت پروژه‌های مذکور می افزاید ضمن اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران با توجه به تعهدات انسانی خود وظیفه به حداقل رساندن آلاینده های زیست محیطی را که اینک به یک تهدید جدی علیه جامعه بشری تبدیل گردیده است نیز بر عهده دارد.
اجرای وسیع پروژه‌های بهینه‌سازی و صرفه‌جویی مصرف انرژی جنبه اشتغال‌زایی نیز دارند. کلید خوردن این پروژه‌ها در سطحی گسترده طبعا اشتغال قابل توجهی را ایجاد می‌کنند و در شرایط فعلی کشور این از امتیازات مهم این اقدام است.
نوع دیگری از یکپارچه‌سازی به گونه‌ای می باشد که هر شخص یا شرکتی که می خواهد در یکی از شاخه‌های صنعت مرغداری وارد شود و سرمایه‌گذاری نماید با مراجعه به دفتر وکلای سرمایه‌گذار این شرکت‌های عظیم و مشورت با آنها ظرفیت‌های مورد نیاز این شرکت‌ها و استاندارد‌های آنها را دریافت و پس از مطالعه و برآورد هزینه اقدام به راه‌اندازی کارخانه یا تولید محصولات مرغداری نموده و به آرامی وارد چرخه تولید این شرکت‌ها می‌شوند و محصول خود را تحت مدیریت و استاندارد و برند این شرکت‌ها عرضه می نماید و خریدارشان نیز زنجیره و شاخه‌ای دیگر از همین شرکت‌ها می‌باشند.
به این ترتیب شرکت‌های بزرگ بیش از پیش در سرمایه‌گذاری خود هدفمند و با توجه به ظرفیت‌های خود اقدام می‌نمایند و سرمایه‌گذار نیز متضرر نمی‌گردد و سرمایه نیز تلف نمی شود.
با توجه به توضیحات بالا و مقایسه اقتصاد جهان و در نظر گرفتن سیستم حاکم بر تولید در صنعت مرغداری ایران آیا به نظر شما حرکت به سمت یکپارچه‌سازی امری مورد نیاز نیست ؟
لزوم تغییر و تحول درصنعت مرغ گوشتی با نگرش یکپارچه‌سازی مدتی است با توجه به تغییرات عمدتا کمی در صنعت مرغ گوشتی کشور و وضعیت چند ساله اخیر صنعت مذکور، بحث یکپارچه‌سازی صنعت در جهت تولید محصول نهایی مطرح و دیدگاه‌های مختلفی دراین زمینه ابراز گردیده است و افراد و سازمان‌هایی نیز دراین مورد گامهایی برداشته یا در شرف اقدامند. دراین خصوص سه دیدگاه کلی مطرح است:
1- یکپارچه‌سازی با نگرش مالکیت زنجیره
2- یکپارچه‌سازی با نگرش مشارکت زنجیره
3- یکپارچه‌سازی با نگرش مدیریت زنجیره
که می توان به موارد فوق ، یکپارچه‌سازی تلفیقی را نیز اضافه نمود .
باید‌های طرح یکپارچه سازی
•  تأمین نیازهای غذایی جامعه از نظر کمیت و کیفی
•  تأمین نیازهای جامعه از لحاظ صادرات
•  توجه به فرهنگ ، عادت‌ها و رسوم جامعه
•  طراحی محصولات نهایی بر مبنای محدوده الگوی مصرف
•  افزایش درآمد ملی
•  رشد سطح زندگی
•  افزایش سطح کیفی تکنیک و تکنولوژی
•  کمک به موازنه ارزی
•  تعادل عرضه و تقاضا و تثبیت قیمت‌ها
•  رعایت مسائل زیست محیطی
•  تغییرات روند الگوی زندگی
امروزه گسترش ارتباطات و فراگیرشدن رسانه‌های جمعی چنان کشورهای دنیا را به یکدیگر نزدیک ساخته که الگوها و هنجارهای رایج در بخش پیشرفته جهان به شتاب بر رفتار و سلوک رایج در بخش عقب مانده، تحمیل می‌شود و باورها، ارزش‌ها، ایستارها و هنجارها، خواه درسطح فرهنگ سیاسی و خواه در سطح فرهنگ عمومی به سرعت تمایل به هم سان شدن وهماهنگ گشتن می یابند، آنچه در شرف ظهور است، فرهنگ واحد جهانی با استانداردهایی مشترک و فراگیر است، و در پرتو چنین روندی، فرهنگهای محلی و بومی معنای ویژه‌ای خواهند داشت .
تغییرات روند الگوی زندگی شامل تغییرات حدود دانش آموختگی، چرخه زندگی خانواده، شهر نشینی، پیشینه نژادی و قومی، گرایش ها و رفتارهای بهداشتی، گرایشها و رفتارهای ورزشی، گرایش‌های مذهبی و اجتماعی و… بوده که به شدت بر روند الگوی مصرف تأثیرگذار خواهند بود .
ویژگی مصرف کنندگان امروزی:
•  درآمد بیشتر
•  ذائقه سختگیرتر
•  قدرت تشخیص بهتر
•  توجه بیشتر به بهداشت و سلامت
•  قدرت انتخاب بیشتر
•  ضیق وقت بیشتر
عوامل افزایش تقاضا برای گوشت مرغ :
•  سهولت دسترسی
•  استطاعت خرید
•  مزه و گوناگونی
•  مواد مغذی و سلامت محصول
•  و از همه مهمتر سهولت طبخ
چرایی سهولت طبخ :
•  زندگی پر مشغله
•  اشتغال زنان
•  صرف وقت کمتر جهت طبخ
•  خرید اجناس کمتر جهت طبخ غذا
•  صرف غذا در اوقاتی غیر از زمان استراحت
نتیجه:
در آینده کلید اصلی راهیابی به بازار و ماندگاری، در تنوع محصولات فرآوری شده با ویژگی سهولت طبخ خواهد بود .
برای تحقق این برنامه باید گام های اجرایی زیر برداشته شود:
الف) تقویت سازمان‌های موجود در زمینه بهره‌وری انرژی و ارتقاء جایگاه آنها در سطح دولت.
ب) اقدام برای تدوین استانداردهای انرژی‌بری تجهیزات و فرایندهای مصرف‌کننده انرژی .
ج) موظف کردن دستگاههای دولتی به برنامه‌ریزی جهت دستیابی با استانداردهای کارای انرژی.
د) تمهید تاسیس شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای و ممیزی انرژی و شرکت‌های خدمات، انرژی و تدوین سازوکار تشخیص و تایید صلاحیت آنها.
ه) طراحی سازوکار اجرایی برای تضمین بازگرداندن منافع اجرای پروژه‌های صرفه‌جویی و بهینه‌سازی انرژی به شرکت‌هایی که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند.
تحول در صنعت حمل و نقل
با ایجاد صادرات مرغ به کشورهای دیگر می‌توان تحولی را در صنعت حمل و نقل ایجاد کرد که در این راستا اهداف زیر دنبال می شوند:
الف) تقویت و توسعه حمل و نقل کشور به ویژه در بخش ترانزیت با توجه به مزیت‌های ایران از نظر موقعیت جغرافیایی.
ب) توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و شرکت در مجامع جهانی به منظور ورود و تثبیت بازارهای جدید حمل و نقل.
ج) نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده‌ای و توسعه آن.
د) واگذاری فعالیت‌های ممکن در حوزه حمل و نقل به تشکل‌های صنفی و بخش خصوصی در اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی.
ه) باز تعریف جایگاه حمل و نقل دریایی ایران در منطقه و جهان با حمایت جدی از ساخت و توسعه اسکله‌ها و حضور در فعالیت‌های دریا‌نوردی در سطح بین‌المللی
منابع
1-  وب سایت اداره کشاورزی ایالات متحده آمریکا
2-  مقاله مدیریت نوین صنعت کشاورزی سایت خبری انجمن مرغداری آمریکا
3-  مدیریت جهانی نوشته رابین سون
4-  مرکز آمار ایالات متحده آمریکا
5-  وب سایت شرکت پیلگریم
6- وب سایت شرکت KFC
7-  سیستم حمل و نقل مواد فاسد شدنی دریایی – مرکزی حمل و نقل بین المللی فیاتا
8-  وب سایت شرکت سدیا
9- مرکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری برزیل
10- وب سایت انجمن صادرکنندگان مرغ برزیل
11- کتاب راهنمای مدیریت زنجیره تامین ترجمه دکتر ابراهیم تیموری – اشکان حافظ الکتب انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران
12-  استیگلیتز، ژوزف نگاهی نو به جهانی شدن چاپ اول. تهران، 1386
13- اشرف، احمد و علی بنوعزیزی ،طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران ترجمه سهیلا  ترابی فارسانی، انتشارات نیلوفر، چاپ اول، تهران، 1387
14- مؤمنی، فرشاد  اقتصاد ایران در دوران تعدیل ساختاری  . انتشارات نقش و نگار، چاپ اول،تهران، 1386
15 -Harvey S.Jame.Jr,April 12,2007,Markets,contracts,or Integration?, the Contracting and Organizations Resaerch Institute, University of Missouri .
16-John P.Nichols, January 2002, OGO, Vertical Integration In the Agro-Food Industry, Analytical Center for Agrifood,Institute for the Economy in Transition.
17-M.Bamiro,Olasunkanmi,January 2007, Effects of Vertical Integration and Enterprise Combinations on Profitability in the Poultry Industry in Ogun and Oyo States of Nigeria,Agricultural Journal :397-404, 2007.
18-Simon Gierke,2008, Poultry meat in south Australia-strategic directions 2005-2015,Government of South Australia.
19- Rasinski, K.A. (1987), “What is Fair?”, Journal of Personality and Social Psychology, No: 53.
20- Barry, Baroam (1989), “Theories of Justice”, London, MacMillan.
21- Sampson, E.E. (1975), “On justice as equality”, Journal of social ISSUES, No: 31.
22-Cornia, G.A. (1999), “Globalization, Liberalization and Income distribution”, WIDER, Helsinki.
نویسنده :
دکتر بابک داداش­زاده
شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   تولیدکننده محکوم به تولید تخم مرغ است

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …