جمعه , 31 فروردین 1403 - 1:40 بعد از ظهر

پوتین توافق صادرات غله از اوکراین را تعلیق کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفته است که مشارکت خود در توافقی را که اجازه عبور امن به کشتی‌های حامل غلات اوکراینی می‌دهد به حالت تعلیق در می‌آورد اما از این توافق خارج نمی‌شود.

دولت روسیه روز شنبه ادعا کرد که اوکراین از یکی از کریدورهای امن در دریایی سیاه برای حمله به ناوگان روسیه استفاده کرده و به همین دلیل چنین تصمیمی اتخاذ کرده است.

این توافق با میانجیگری سازمان ملل و به منظور جلوگیری از کمبود و قحطی مواد غذایی به خصوص در کشورهای کم درآمد جهان به دست آمده است. سازمان ملل تاکید دارد که در کریدور امن اختصاص یافته به عبور کشتی‌های حامل غلات، هرگز کشتی نظامی نبوده است.

اوکراین نیز مسئولیت حمله به ناوگان روسیه را برعهده نگرفته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفته است که توافق را رعایت خواهد کرد و روسیه را متهم کرد که با سوء‌استفاده از خطر گرسنگی در جهان، سعی در باجگیری دارد.

وزارت امور زیربنایی اوکراین گفته است که با وجود اظهارات مقامات روسی، روز دوشنبه ۱۲ کشتی حاوی ۳۵۴۵۰۰ تن مواد غذایی از جمله غلات  بنادر این کشور در دریای سیاه را به مقصد کشورهای دیگر ترک کردند. سخنگوی دولت نظامی اودسا هم به رویترز گفته است که این بالاترین مقدار اقلام غذایی است که از زمان به دست آمدن توافق بنادر اوکراین را ترک می‌کند.

وزارت امور زیربنایی اوکراین گفته است که  یکی از کشتی‌ها حامل ۴۰۰۰۰ تن غلات به مقصد اتیوپی، یعنی کشوری است که «با خطر جدی کمبود مواد غذایی و قحطی مواجه است».

پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، نیروی دریایی روسیه بنادر اوکراین در دریای سیاه را به محاصره درآورد و از صدور حدود ۲۰ میلیون تن غلات صادراتی و سایر اقلام مانند ذرت و روغن آفتابگردان  به کشورهای دیگر جلوگیری کرد.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   معاون استاندار تهران: از بخش خصوصی در تامین نهاده دامی استفاده می شود

در ماه ژوئیه، توافقی بین اوکراین و روسیه با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد به دست آمد و قرار شد به منظور کاهش بحران کمبود مواد غذایی در جهان، صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر آن کشور دریای سیاه از سر گرفته شود.

با این حال، ولادیمیر پوتین روز دوشنبه با اشاره به حمله پهپادی «گسترده» به ناوگان روسیه در کریمه، نیروهای اوکراین را مسئول دانست و گفت که به تلافی این اقدام، توافق انتقال غلات را به حالت تعلیق در می‌آورد.

وی گفت: «باید ایمنی کشتیرانی تضمین شود زیرا صادرات غلات در چنین شرایطی بسیار پرخطر است».

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «اوکراین باید تضمین دهد که هیچ خطری کشتی‌های غیرنظامی را تهدید نخواهد کرد».

ارتش اوکراین حمله به ناوگان روسیه در کریمه را برعهده نگرفته و گفته است که با پیشروی نظامی نیروهایش در مناطق اشغالی، روسیه از مدت‌ها پیش در صدد خروج از این توافق بوده و حمله به ناوگانش در کریمه را بهانه کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «در شرایطی که روسیه در مورد عدم امکان تضمین ایمنی کشتی‌ها در این مناطق صحبت می‌کند، اجرای این توافق به سختی امکان‌پذیر است و ماهیت متفاوت‌تری به خود می‌گیرد». وی گفت بدون تضمین اوکراین برای عدم استفاده نظامی از مسیرهای دریایی، «در شرایط کنونی صدور غلات از این مسیر بسیار خطرناک‌تر است».

ایالات متحده خروج روسیه از توافق صدور غلات را محکوم کرده و گفته است که رئیس جمهوری روسیه «از نیاز جهانی به غذا به عنوان اسلحه در جنگ استفاده می‌کند».

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از روسیه خواسته که تصمیم خود را تغییر دهد و گفته است که به خطر انداختن صادرات غلات و کود شیمیایی، بحران کمبود جهانی مواد غذایی را وخیم‌تر خواهد کرد.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   قیمت روز تخم مرغ تاریخ 1400.10.23

سفیر روسیه در آمریکا اتهام تلاش کشورش برای تشدید بحران کمبود مواد غذایی در جهان را رد کرده و گفته است که انتقاد از روسیه «غیرمنصفانه» است.

اوکراین از تامین کنندگان عمده مواد غذایی در جهان بوده است. در سال ۲۰۱۹، سهم این کشور در صادرات جهانی روغن آفتابگردان ۴۲ درصد، ذرت ۱۶ درصد، جو ۱۰ درصد و گندم ۹ درصد بود. بخش عمده صادرات غذایی اوکراین راهی کشورهای کم‌درآمد جهان می‌شود.

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

ضرورت خرید و جمع آوری ۳۰ هزارتن تخم مرغ مازاد

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به شرایط تولید، خرید و جمع آوری ۳۰ …