پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 6:17 بعد از ظهر

واکسن مایت قرمز

مایت قرمز آفتی همه گیر در میان مرغ های تخمگذار و گوشتی است که نوعی ناقل بیماری است و منجر به افزایش مرگ و میر در میان طیور می گردد. Jake Davies در گزارشی اعلام کرده که کشور اسکاتلند در حال انجام پژوهشی برای توسعۀ واکسن مایت قرمز است.
مایت قرمز برای مرغداری های تخمگذار هزینه و خسارات قابل توجهی را به بار می آورد و راههایی هم برای کنترل آن وجود دارد. این انگل در طول یک شب تا 5 درصد از خون یک پرنده را می مکد و منجر به کم خونی و استرس در پرنده می گردد، سیستم ایمنی او را پایین و میزان مرگ و میر را افزایش می دهد. استرس در طیور منجر به پَرکنی، کانیبالیسم یا دیگرخواری، و افزایش مصرف خوراک می گردد. علاوه بر این، مایت قرمز عامل بیماری هایی نظیر سالمونلا، E. Coli ومایکوپلاسما هم هست و بسیار فراگیر است.
انگل قرمز سالانه برای تولیدات مرغداری اروپا 230 میلیون یورو هزینه به دنبال می آورد.

انگل قرمز
انگل قرمز در بدن بسیاری از پرندگان زیست می کند اما عموماً در مرغداری ها وجود دارند و چنانچه به سرعت تعداد خود را تکثیر کنند تبدیل به یک مشکل می شوند. معمولاً فارم های نو و جدید چند ماهی را در امان هستند اما به هر حال این انگل از راههای متعددی مثل افرادی که تردد دارند، نیمچه ها، شانه های تخم مرغ و یا حیوانات دیگر به فارم راه می یابند. یک مایت بالغ توده ای از تخم می گذارد که 3-2 روز طول می کشد تا تبدیل به لارو شود و تنها 2 روز پس از آن تبدیل به پروتونمف یا تخمکچه می شود و اولین غذای خود را دریافت می دارد. 5 روز پس از این زمان، مایت آنقدر بالغ شده که آمادۀ تخمگذاری است و هر مایت ماده قادر است در طول حیاتش 300 تخم بگذارد که این پروسه خود نشان می دهد که مایت ها چقدر سریع افزایش می یابند. سطح نرمال و طبیعی آلودگی هر مرغ تا 50 هزار مایت است و در حالت وخیم تر ممکن است هر مرغی آلوده به 500هزار مایت باشد.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   تخم مرغ ،این معجزه الهی

تحقیقاتی برای کنترل مایت قرمز
تحقیقات حاکیست بیش از 90 درصد فارم های کشورهای اروپای غربی به دلیل سیستم مرغداری در محوطۀ باز و آزاد آلوده به این مایت هستند. معمولاً مرغداران از آفت کش ها و سموم مایت کش استفاده می کنند. دکتر Nisbet مدیر مؤسسۀ پژوهشی Moredun در این زمینه اظهار دارد: “برخی از نمونه های قدیمی تر این آفت کُش ها مثل ارگانوفسفات و اسپینوسین تأثیرگذار بودند اما اخیراً شاهد مقاومت در برابر آنها هستیم. مهارکنندۀ مخصوص مایت قرمز در بازار موجود است که ثابت شده تأثیرگذار هم هست اما عاقلانه نیست که تنها به یک محصول متکی باشیم. این امر منجر شد به این که از بدن مایت ها ماده ای استخراج و بررسی شود تا میزان تأثیرگذار بودن آن مشخص گردد و در نهایت منجر به توسعه و تولید واکسن مایت قرمز ماکیان گردد!”

اثبات درستی واکسن
از اولین رویکرد ها این بود که عصاره ای از مایت به بدن مرغ تزریق شود بدین ترتیب آنتی بادی در بدن مرغ تولید می شود که به هنگامی که مایت از خون مرغ تغذیه می کند با آن مقابله می کند.
برای بررسی این واکسن جدید، 800 مرغ را به دو دسته تقسیم کردند که یک دسته واکسن دریافت کردند و گروه دیگر خیر. سپس این طیور را در معرض مایت ها قرار دادند و پس از 4 ماه آن دسته از مرغ هایی که واکسن جدید را دریافت کرده بودند %75 کمتر از گروه دیگر به مایت آلوده شده بودند.

تولید واکسن مایت قرمز
به هر حال برای تولید تجاری واکسن لازم بود ساختارهایی که مایت قرمز را مهار می کند به خوبی شناسایی شود. دکتر Nisbet اذعان داشت: “مرحلۀ بعدی تقریباً 3 سال به طول انجامید. اینکه دقیقاً بشناسیم که چه ساختارهایی از بدن مایت قرمز به عنوان آنتی بادی در بدن مرغ عمل می کنند و آنها را به صورت پروتئین مصنوعی برای واکسن بسازیم! این معمولاً مانعی بر سر راه تولید اینگونه واکسن هاست.”

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   توزیع بیش از ۲ میلیون تن نهاده دامی در کشور

تشابه زیاد مایت قرمز با کنه ها
تیم پژوهشی مجبور شدند یک گام به عقب بردارند تا آنچه را که لازم است برای تولید واکسن کشف کنند. یکی از مهم ترین عناصر، داشتن یک ژنوم با توضیح و تفسیرات مشخص بود تا بهتر متوجه چگونگی تأثیر مایت قرمز (به صورت آنتی بادی در بدن مرغ) شوند. دکتر Nisbet می گوید: “وقتی آن را بررسی می کردیم متوجه شدیم که این ژنوم چقدر به کنه ها شباهت زیادی دارد! در واقع مایت ها کنه هایی کوچک هستند و همین بسیار به ما امید بخشید؛ چرا که تنها واکسنی که برای انگل های برون زی وجود داشت ضد کنه بود.”

نمونۀ اولیه
از ژنوم برای این استفاده شد تا متوجه شوند که پس از تغذیۀ مایت از خون پرنده کدام ژن شروع به فعالیت می کند. محققین متوجه شدن تجزیۀ هموگلوبین (که نوعی پروتئین است) مانع از گوارش غذای مایت می گردد. نتایج حاصله از این پروتئین منجر به واکنش آنتی بادی قوی می گردد. مایت هایی که از خون بدن مرغ های واکسن خورده، تغذیه می کردند 50 درصد تخمگذاری کمتری داشتند.

دکتر Nisbet ضمن اظهار امیدواری به این واکسن اذعان داشت این شیوه جایگزینی برای سایر روش های مبارزه با مایت قرمز نیست بلکه تنها کامل کنندۀ آن شیوه های مدیریت آفات است.

منبع:itpnews

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تشریح بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان و راههای پیشگیری از آن

تشریح بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان و راههای پیشگیری از آن توسط دکتر کامران شفائی …