جمعه , 10 فروردین 1403 - 2:56 بعد از ظهر

نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش دهندگان مرغ تخمگذار میهن: دولت به وعده حذف قیمت های دستوری عمل نکرده است/ نهاده های گران در مرغداری ها حیف و میل می شوند

اختصاصی دامیران؛ ناصر نبی پور: با نهاده هایی که در اختیار ما می گذارند، تولید همه گران تمام می شود/ سیستم های تولید ما متعلق به ۴۰ سال پیش است/ دانش بنیان ها جزو واجباتی هستند که باید وارد بخش شوند و با تولید دارو و واکسن و ترکیبات جدید، باعث کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در تولید شوند.

 به اعتقاد اغلب کارشناسان، یکی از بزرگترین آسیب های اختصاص ارز ترجیحی به نهاده های صنعت پرورش دام و طیور، از بین بردن انگیزه تولید بهره ور بود. به طوری که در سالهای اخیر، حتی غیرمجهزترین و ابتدایی ترین مرغداری ها نیز به دلیل استفاده از نهاده های تولید ارزان، سودآور بودند و کمتر شاهد سرمایه گذاری های چشمگیر برای تجهیز مراکز تولید، با هدف افزایش بهره وری و کاهش هزینه های جاری بوده ایم.

دکتر ناصر نبی پور، نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش دهندگان مرغ تخمگذار میهن، در این ارتباط به خبرنگار دامیران گفت: «ما اصولا عادت داریم راجع به بهره وری با کلمات بازی کنیم. مرغ های تخمگذار ما هم از نظر تولید و هم از نظر تغذیه با توجه به شرایط، در بهترین حالت ممکن خود هستند.»

وی دلیل تولید گران تخم مرغ را عدم امکان انتخاب نوع نهاده عنوان کرد و گفت: « برای نهاده هایی که در اختیار اعضای تشکل ما قرار می دهند، جایگزینی وجود ندارد. در حال حاضر تولید همه، چه واحدهای ۲۰ هزار قطعه ای و چه واحد های یک میلیون قطعه ای  گران تمام می شود.»

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

نبی پور، مهمترین راه افزایش بهره‌وری در واحدهای مرغ تخمگذار را تبدیل سیستم های مزارع به تمام اتوماتیک دانست و افزود:« کارخانه جات تولید خوراکی که امین و مورد اعتماد مرغدار بوده و با قیمت مناسب تولید کنند، به طور قطع در بهره وری اثر خواهند داشت

سوال که با توجه به پایین بودن هزینه های انرژی و کارگر در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، دلیل فاصله قیمتی اندک بین تولید ما با تولید کشوری مانند ترکیه چیست، گفت: «واقعیت این است که با توجه به افزایش حقوق کارگر و هزینه های انرژی در کشور ما، نمی توان گفت هزینه های ما پایین است. حقوق کارگر در واحدهای ما،  در حد یکی از بهترین کارمندان دولتی است.» وی افزود: « ممکن است در واحد‌های گوشتی از انرژی بیشتری استفاده شود. ولی مصرف انرژی مرغ های تخم گذار در مقایسه با گوشتی بسیار کم است. از طرفی قیمت تمام شده محصول مرغ تخم گذار بسیار بالاست. کشور های دیگر به دلیل اینکه با مشکلات تحریم دست و پنجه نرم نمی کنند، توانسته اند مرغداری های خود را به روز کنند و از کیفیت بالایی برخوردار باشند. ولی ما حتی در مرغداری های بسیار خوب مان، از سیستم های ۴۰ سال پیش استفاده می کنیم.»

وی در ارتباط با نقش تشکل ها در بهرور کردن تولید گفت: «تشکل ها تا امروز هیچ نقشی در بهره‌ور کردن تولید نداشته اند .تشکل ها نمی توانند دخالتی بیشتر از برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی داشته باشند. کشور ما کشوریست که فرهنگ فرد گرایی دارد و ازخرد جمعی در آن بهره گرفته نمی شود.»

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   دستورالعمل رصد،پایش و نظارت برفرآیند تامین و توزیع تا مصرف داروهای دامپزشکی(دارو،واکسن،فرآورده های بیولوژیک و ریزمغذیها)

وی با تاکید بر لزوم ایجاد ارتباطات بین المللی در تمام صنایع، خاطرنشان کرد: «مهم این است که ما بتوانیم از دستاورد های سایر کشورهای جهان استفاده کنیم تا بهره وری بیشتری داشته باشیم. سیستم های پرورش، در دنیا سالانه تغییر می کنند. در کشور ما هیچ کاری در راستای واردات تجهیزات برای بهبود ساختار مرغدار ی ها انجام نمی شود و واقعیت این است که به دلیل بی ارزش شدن پول ملی، هیچ مرغداری توان تجهیز مزرعه خود به سیستم های نوین مرغداری در دنیا را ندارد. امیدواریم ارزش پول ملی افزایش پیدا کند و بتوانیم با کشورهای خارجی در ارتباط باشیم و از دستاوردهای علمی و صنعتی آنها استفاده کنیم. در غیر این صورت ناچار به تکرار همین دور باطل خواهیم بود. اگر همین امروز از مرغداری ها بازدید کنیم، شاهد اصراف و حیف و میل خوراکی هستیم که به سختی وارد کشور می شود.»

دکتر نبی پور یکی دیگر از مشکلات صنعت را دخالت های بی مورد دولتی دانست و گفت: «در این مدت هر دولتی که آمده، وعده هایی داده که به آن عمل نکرده است. از این بابت همه دولت ها شبیه به یکدیگر بودند. دولت فعلی نیز ادعای حذف قیمت های دستوری را داشت ولی برای همه چیز قیمت دستوری گذاشته است. »

دی در نهایت ورود دانش بنیان ها به عرصه تولید دام و طیور در کشور را ضروری عنوان کرد و گفت: «وجود و فعالیت مجموعه های دانش بنیان بدون شک می‌تواند باعث بهبود روند فعالیت واحدهای مرغداری شود. در حال حاضر مجموعه های دانش بنیان در بخش‌هایی مانند واکسیناسیون وارد شده‌ و نتایج بسیار خوبی گرفته اند که باید حمایت شود. باید برای پایین آوردن هزینه ها مطالعاتی انجام شود. اگر واقعاً دانش‌بنیان‌ها وارد کار شوند، بسیاری از مسائل را حل می کند. دانش بنیان ها در بخش واکسن‌ها و ترکیبات داروئی واستفاده از ضایعات در تغذیه طیور بایستی مردانه وارد گود شده و با کاهش هزینه ها باعث افزایش بهره وری در تولید شوند.»

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   آماری از اوکراین، نهاده و صنابع غذایی

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …