جمعه , 10 فروردین 1403 - 9:12 قبل از ظهر

معرفی رقم جدید اصلاح شده گندم: دستاورد رقم جدید گندم در گلستان، گامی بسوی جهش تولید و تامین امنیت غذایی

دستاورد رقم جدید گندم به همت محققان بخش زراعت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان به گفته کارشناسان گامی در راستای تحقق جهش و رونق تولید در بخش کشاورزی با هدف تامین امنیت غذایی پایدار کشور در این استان شمالی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛به نقل از ایرنا، ایران از جمله کشورهایی دارای تمدن و پیشینه بسیار غنی به ویژه در زمینه کشاورزی به شمار می رود، در بیان اهمیت این بخش و تاثیر آن در اقتصاد، کافی است بدانیم که کشاورزی یکی از بهترین روش ها و ظرفیت های موجود برای برون‌ رفت از مشکلات اجتماعی مانند بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی محسوب می شود.

 

به اعتقاد کارشناسان تحقیق و پژوهش خود اندیشه‌سازی را بارور می‌سازد در حقیقت دروازه ورود به خودکفایی، استقلال و اقتدار است که در همین ارتباط سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد ضریب نفوذ دانش به عرصه‌های کشاورزی را باید با خلاقیت و نوآوری و با سرعت بیشتری افزایش داد.

 

به گفته محققان مشارکت کننده در معرفی رقم جدید رقم اصلاح شده گندم، این دستاورد حاصل تلاش هفت سال بوده که اکنون در مرحله تکثیر بذر و تا سه سال آینده بذر آن به صورت انبوه در اختیار بهره برداران منطقه برای تولید قرار داده می شود.

 

در این پیوند ، یکی از محققان مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: در این طرح تحقیقاتی ۶ تن از محققان کشاورزی استان مشغول فعالیت هستند و برای کاهش زمان طرح همزمان با بررسی تکمیلی آزمایش ها ، تکثیر بذر هم در دست انجام است.

 

حبیب الله سوقی، پاکوتاه بودن، ظرفیت افزایش عملکرد در واحد سطح و مصادف شدن دوره پرورش زمستانه در بهاره را از جمله ویژگی رقم در دست بررسی برای معرفی برای بهره برداران استان برشمرد.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   جلوگیری از فروش نهاده دامی یارانه‌ای در بازار آزاد

رونمایی از این دستاورد مهم که در هفته گرامی داشت جهادکشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی گرگان انجام شد، به اعتقاد کارشناسان و مسوولان زراعت گلستان، نقش بسزایی در کاهش هزینه تولید و خسارت ناشی از بارش ها و بیماری ها در زمان داشت، افزایش تولید در واحد سطح و درآمد بهره برداران و ممانعت خروج ارز برای دولت دارد.

 

یک تا ۲ تن افزایش عملکرد تولید

 

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در این ارتباط گفت: معرفی این رقم اصلاح شده گندم پا کوتاه از سوی محققان بخش زراعت این مرکز به بهره برداران در استان طی سال های آینده باعث می شود تا بین یک تا ۲ تُن افزایش عملکرد تولید این محصول حاصل شود.

ابوالفضل فرجی افزود: این دستاورد، مختص معرفی به بهره برداران نوار جنوبی استان است که می توان سالانه حدود ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی خود را به زیر کشت این رقم اختصاص داد.

به گفته وی با پوشش این سطح از اراضی گلستان به این رقم گندم، سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن محصول گندم به تولیدات استان خواهد افزود.

 

نقش محققان مرکز تحقیقات کشاورزی در پایداری تولید گندم

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: دستیابی به رقم جدید اصلاح شده گندم از سوی محققان زراعت این استان بیانگر تلاش بیشتر برای تقویت پایداری این محصول راهبردی کشور و عمل به شعار سال جاری است.

محمد برزعلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رقم اصلاح شده هنوز نامگذاری نشده ولی با نامگذاری و معرفی به بهره برداران نوار جنوبی و کوهستانی استان در سال های آینده، بخش بزرگی از دغدغه تولیدکنندگان در تحمیل هزینه ها کاهش یافته و افزایش تولید را برای آن ها رقم خواهد زد.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   چین، نبض تولید بذر جهان را در دست می گیرد

وی مقاوم به بیماری ها و افزایش راندمان تولید در واحد سطح را از جمله ویژگی این رقم اصلاح شده گندم برشمرد و گفت: با کشت این رقم در بخش از اراضی استان، حدود ۲ تُن به عملکرد واحد سطح افزوده می شود.

سیدمحمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در بازدید از مرکز تحقیقات بخش کشاورزی استان ، گفت: از محل اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور به گلستان در اسفند ماه ۱۴۰۰، قول تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال از آن برای تقویت حوزه تحقیقات کشاورزی استان داده  شد.

 

وجود ۱۲ رقم جدید گندم در استان

محقق و پژوهشگر بخش زراعت در گلستان معتقد است : برای معرفی رقم جدید گندم و رسیدن بذر جدید به دست بهره برداران ۱۴ سال زمان نیاز بوده و ایستگاه های تحقیقاتی زراعی در استان با توجه به قدمت بیش از ۶۰ ساله در این زمینه پویاست.

حسن مختار پور افزود: اکنون در گلستان ۱۲ رقم جدید گندم و متناسب با اقلیم متفاوت در این استان معرفی و در دست بهره برداران برای تولید وجود دارد که هفت رقم آن مختص کشت زمین های آبی و بقیه مربوط به اراضی دیم است.

به گفته وی اکنون در اراضی شمالی و دارای مناطق خشک و شور، ارقام ” کلاته، تک تاز و آرمان “، برای اراضی بخش هفت گنبدکاووس رقم ” آسمان “، در اراضی مینودشت ارقام ” کوهدشت، کلاته، آراز و آرمان ” و در اراضی کردکوی ارقام ” آرمان، مروارید و احسان ” معرفی و از سوی بهره برداران کشت می شود.

برای دستیابی به افزایش عملکرد گندم در واحد سطح به جز دسترسی به ارقام جدید گندم، سرمایه گذاری بیش از گذشته در رعایت کشت به موقع بذر، تامین نقدینگی برای تامین نهاده ها، به روز کردن ماشین آلات کشاورزی در حوزه کاشت متناسب با شرایط روز از الزامات بوده که توسط دولت سیزدهم در ابتدای راه ورودی خوبی صورت گرفته تا تضمین پایداری تولید و امنیت غذایی کشور شود.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   افزایش قیمت نداریم

سالانه در استان گلستان بین ۴۰۰ تا ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آن به زیر کشت پاییزه گندم با ارقام معرفی شده متناسب با هفت اقلیم منطقه ، می رود.

مطابق تقویم زراعی، مناسبت‌ترین زمان کشت گندم در خطه گلستان از اواسط آبان ماه به مدت یک ماه در اراضی دیم و از اول تا ۳۰ آذر در زمین‌های آبی انجام می شود.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

این استان شمالی در شرایط عادی سالانه با تولید ۱.۴ میلیون تن گندم از استان‌های برتر کشور در تولید این محصول راهبردی به‌شمار می‌رود که مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.

 

امسال با توجه به قرار گرفتن در شرایط خشکسالی برآورد تولید از سطح از ۳۷۵ هزار هکتار گندم کشت شده این استان ۹۲۰ هزار تُن محصول برداشت می شود.

اقتصاد اصلی ساکنان این استان ۲ میلیون نفری بر پایه کشاورزی استوار است.

منبع: اگنا

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …