سه شنبه , 28 فروردین 1403 - 9:24 قبل از ظهر

قیمت تخم‌مرغ به زیر نرخ مصوب رسید/ امکان صادرات روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن تخم‌مرغ

ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به کاهش فروش تخم‌مرغ، گفت: تجربه نشان داده است که میزان مصرف تخم‌مرغ در ماه رمضان کاهش پیدا می‌کند؛ علاوه‌بر این گرم شدن هوا کاهش فروش تخم‌مرغ را تشدید کرده است.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان در تنظیم بازار، گفت: زمانی‌که قیمت تخم‌مرغ از کیلویی 18 هزار تومان به کیلویی 20 هزار تومان رسید کمتر از 2 روز مسئولان با ارز 4200 تومانی اقدام به واردات 2 هزار و 500 تن تخم‌مرغ از ترکیه کردند.

به گفته نبی‌پور؛ زمانی‌که نرخ تخم‌مرغ 1700 تومان بیشتر از نرخ مصوب شد بازرسان تعزیرات و سازمان اطلاعات به تولیدکنندگان فشار وارد کردند که قیمت‌ها باید شکسته شود نمی‌دانم این بازرسان چرا الان برای تخم‌مرغی که در دست تولیدکنندگان مانده است فکری نمی‌کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به کاهشی شدن خرید تخم‌مرغ با نرخ مصوب، افزود: سازمان پشتیبانی امور دام، خرید تخم‌مرغ را با این استدلال که نیازی ندارد متوقف کرده است. در حال حاضر خبری از بنکدارها و واسطه‌هایی که سازمان معرفی می‌کرد تا تخم مرغ خریداری و در میادین عرضه کنند هم نیست.

وی با اشاره به قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها، خاطر نشان کرد: در حال حاضر تخم‌مرغ کیلویی 15هزار تومان درب مرغداری بفروش می‌رسد این در حالیست که نرخ مصوب تخم‌مرغ کیلویی 18 هزار و 300 تومان است؛ هم اکنون تخم مرغ 3 هزار و 300 تومان زیر نرخ مصوب بفروش می‌رسد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: در حال حاضر صادرات تنها راهکاری که به برون‌رفت از این شرایط به تولیدکنندگان کمک می‌کند؛ تولیدکنندگان می‌توانند سالیانه حدود 100 هزار تن تخم مرغ صادر کنند. اما متاسفانه سیاست‌ها به‌ گونه‌ای است که این تصور برای تولیدکنندگان ایجاد شده است که عده‌ای می‌خواهند روند تولید در کشور متوقف شود؛ چرا که نه اجازه صادرات به تولیدکنندگان داده می‌شود و نه اینکه مازاد تولیدشان را دولت خریداری می‌کند.

شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   امنیت غذایی جهان شکننده تر شد/اقتصاد جهان تحمل جنگ جدید را ندارد

به گفته وی؛ در حال حاضر ظرفیت صادرات روزانه 200 تا 300 تن تخم‌مرغ به عراق و افغانستان برای تولیدکنندگان وجود دارد.

نبی‌پور روند تخصیص نهاده به تولیدکنندگان را کند دانست و افزود: بسیاری از تولیدکنندگان سهمیه نهاده اسفند سال گذشته را دریافت نکردند. باید بگویم سویا برای عرضه در سامانه بازارگاه وجود ندارد و فقط به تولیدکنندگان ذرت می‌دهند.

به گفته وی؛ تخم‌مرغ موجود در بازار داخلی و خارجی است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: سال گذشته مسئولان تولید‌کنندگان را برای افزایش تولید تشویق کردند و به آنها قول دادند که نهاده‌های مورد نیاز در زمان مقرر به آنها تحویل داده می‌شود از این‌رو در زمستان ماهی 5 تا 6 میلیون جوجه‌ریزی انجام شد اما متاسفانه هم اکنون راهکاری برای فروش مازاد تولید وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که مدت زمان ماندگاری تخم‌مرغ چقدر است؟ گفت: مطابق با نظر دامپزشکی 2 ماه می‌توان تخم‌مرغ‌ها را بعد از تولید نگه داشت از این‌رو باید هر چه سریع‌تر شرایط را برای صادرات مازاد تخم‌مرغ فراهم کرد که تولیدکنندگان متحمل ضرر نشوند.

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تأمین انواع بذر ذرت بیش از نیاز کشور

سال گذشته بیش از ۳۰ تن انواع بذر دانه‌های روغنی در کشور تولید شد و …