پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 1:09 بعد از ظهر

ارز واردات نهاده‌های دامی هنوز اختصاص پیدا نکرد

به گزارش خبر گزاری تسنیم:

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود اینکه وزارت جهاد کشاورزی با درخواست‌های واردات نهاده‌های دامی موافقت کرده است اما بانک مرکزی ارز مورد نیاز آن را اختصاص نمی‌دهد.
شاهپور علایی‌مقدم در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران درباره عدم اختصاص ارز به نهاده‌های دامی و واردات آنها به کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی اکنون به هر واردکننده که بخواهد نهاده دامی وارد کند با درخواست آنها موافقت می‌کند اما ارز مورد نیاز را بانک مرکزی باید اختصاص دهد.
وی افزود: سیاستگذاری و تعیین صرف و صلاح کشور برای اختصاص ارز را بانک مرکزی می‌داند و ما (به عنوان جهاد کشاورزی) نیاز به تامین ارز برای واردات نهاده‌ها داریم.
معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی در پاسخ به خبرنگار تسنیم، ادامه داد: گفته می‌شود نرخ ارز نهاده‌های دامی 28 هزار تومان است اما با این وجود برای واردات اختصاص داده نشده است و به مجورهای صادر شده توسط جهاد کشاورزی برای واردات نهاده‌ها ارز اختصاص نیافته است.
علایی‌مقدم با اشاره به تغییرات نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی و تاثیر آن در هزینه‌های تولید گوشت قرمز گفت: با وجود اینکه اکنون نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی 28 هزار تومان است اما با همین نرخ ارز نیز ما شاهد تغییر زیادی در بخش هزینه‌های تولید هستیم به طوریکه نرخ هر کیلوگرم جو به یک باره از 2200 تومان به 14 هزار تومان افزایش یافت که البته همین نرخ ارز نیز برای واردات اختصاص نمی‌یابد.
وی تصریح کرد: هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی مانند دیگر صنایع و پتروشیمی‌ها بالا رفته است و این معادله‌ای ساده است که با افزایش هزینه‌های تولید قیمت‌ها نیز بالا می‌رود.
نوسانات نرخ ارز در قیمت گوشت و مرغ نیز تاثیرگذار است
علایی مقدم گفت: با توجه به اینکه در 6 ماهه دوم سال مراتع کشور برای چرای دام آماده نیستند، دامداران باید جیره دستی به دام خود بدهند که این امر یعنی باید سالانه 16 میلیون تن نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت، کنجاله سویا و کنجاله کلزا وارد کنیم تا در اختیار تولیدکنندگان دام و طیور قرار دهیم.
معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی تاکید کرد که نوسانات قیمت ارز در قیمت گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات هم تاثیرگذار است و نمی‌توانیم بگوییم که گوسفند از ارز خارجی از ارز خارجی استفاده نکند!
وی ادامه داد: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، گمرک و وزارت امور خارجه نیز در بخش تامین امنیت غذایی دخیل هستند و باید الزامات تولید تامین شود.
علایی مقدم گفت: اینکه در فضای مجازی مطرح شود که قیمت گوشت قرمز چند صد هزار تومان شده است واقعیت ندارد زیرا متوسط گوشت لاشه گوسفندی در کشور 250 هزار تومان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به اینکه جامعه تمایل برای افزایش قیمت دارد متاسفانه التهابات ایجاد شده در فضای مجازی در بازار تاثیر می‌گذارد و از طرفی باید توجه داشت که قیمت‌هایی که در تهران و آن هم در بعضی از نقاط مطرح می‌شود ملاک قیمت در سایر نقاط کشور نیست.
این مقام مسئول اظهار داشت: از طرفی باید توجه داشت که قدرت خرید مردم کاهش یافته و برای این موضوع نیز باید چاره‌ای اندیشیده شود.
برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای شب عید و و ماه مبارک رمضان
وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار محصولات مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: برای محصولاتی مانند میوه، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و روغن برنامه‌ریزی شده و تولید آنها مناسب و بیشتر از نیاز کشور است که تنها در بخش گوشت قرمز باید کمی دقت بیشتری انجام شود.
وی افزود: 15 هزار تن سیب و پرتغال برای تنظیم بازار شب عید ذخیره شده است همچنین 1.3 میلیون تن خرما تولید داریم که در ایام ماه رمضان عرضه می‌شود.
علایی مقدم گفت: 550 هزار تن ذخیره استراتژیک برنج کشور است همچنین وضعیت مناسبی نیز در بخش تولید داریم. بنابراین مشکلی برای تامین این محصول نیز در ایام پایانی سال نداریم.
وی تاکید کرد که قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ نیز در حال حاضر به طور میانگین در کشور 40 هزار تومان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به خبرنگار تسنیم اظهار کرد: در بخش اصناف نیز باید دقت بیشتر و خودکنترلی برای نظارت بر بازار داشته باشیم همچنین طرحی به عنوان فجر تا فطر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای داریم که امیدواریم کنترل بیشتری توسط خود فروشگاه‌ها برای اجرای آن وجود داشته باشد.
علایی مقدم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه وقتی نرخ ارز بالا می‌رود روی همه کالاها و خدمات و حتی مسائل فرهنگی و اجتماعی اثرگذار است گفت: با این وجود تمام تلاش خود را برای کنترل بازار انجام می‌دهیم که در این راستا فرمانداران و بخشداران نیز باید کمک وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار باشند.
وی گفت: ستاد تنظیم بازار که در کشور تشکیل می‌شود جهاد کشاورزی تنها یکی از اعضای آن است و همه دستگاه‌ها از جمله اصناف و تعزیرات برای تنظیم بازار باید پای کار بیایند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی قدرت کاملی برای تنظیم بازار ندارند زیرا در بخشی از بازرسی صنف و صنعت در جای دیگری بوده اما تابلوی تنظیم بازار در اختیار جهاد کشاورزی است.
وزارت جهاد کشاورزی تابع تصمیم مجلس و شورای نگهبان برای تشکیل سازمان بازرگانی است
وی گفت: ایجاد سازمان بازرسی در مجلس اعلام وصول شده مجلس و شورای نگهبان در این باره هر تصمیمی بگیرند ما در وزارت جهاد کشاورزی تابغ آن هستیم.
شاید این مطلب هم مورد نظر شما باشد :   چالش تامین نهاده دامی؛ دولت برای مانع زدایی از تولید نهاده‌های دامی اقدام کند

درباره ی نویسنده

مطلب پیشنهادی

تخم مرغ ایران وارد روسیه می شود

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که اولین محموله تخم مرغ …